Üniversitemiz Senatosunun 16 Aralık 2016 tarih ve 13 sayılı toplantısında alınan 14 no.lu kararı ile kabul edilen “Trakya Üniversitesi Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Yönergesi”nin yürürlükten kaldırılarak yerine yeni hazırlanan “Trakya Üniversitesi Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı Yönergesi” nin aşağıdaki şekliyle uygun olduğuna, mevcudun oy birliği ile karar verildi.
T.C.
TRAKYA ÜNİVERSİTESİ
PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ
SERTİFİKA PROGRAMI YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönergenin amacı; Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 20 Şubat 2014 tarih ve 9 sayılı karar ekinde yer alan ve yükseköğretim programlarından mezun olanlarla, yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olup da adı geçen karar ekindeki programlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan ve belirlenen şartları taşıyan adaylardan, Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına katılmak isteyenlere verilecek Trakya Üniversitesi Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönerge, Trakya Üniversitesi Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programının açılmasına ve uygulanmasına ilişkin akademik, idari ve mali hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönerge; Millî Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu arasında imzalanan 2021 yılındaki “Millî Eğitim Bakanlığı ile Yükseköğretim Kurulu Arasında Eğitimde İş Birliği Protokolü”, 27.09.2021 tarihli Yükseköğretim Genel Kurul toplantısında Yükseköğretim Kurulu tarafından izin verilen üniversitelerce uygulanacak “Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına İlişkin Çerçeve Usul ve Esaslar”; 20.02.2014 tarihli 9 sayılı “Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığının Öğretmenlik Alanları, Atama Ve Ders Okutma Esasları” ile 28.09.2021 tarihli “Uygulama Öğrencilerinin Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarında Yapacakları Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Yönerge”sine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönergede geçen;
a) Aday: Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına başvuran ilgili lisans programlarının mezunlarını,
b) Alan: Talim ve Terbiye Kurulunun 20.02.2014 tarih ve 9 numaralı kararının ekinde yer alan ve öğretmenliğe kaynaklık oluşturan lisans programlarıyla bunlara denkliği YÖK tarafından kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim programlarını,
c) Alan Eğitimcisi: Doktorasını ve/veya doçentliğini, ilgili alan eğitiminde (fizik eğitimi, kimya eğitimi, biyoloji eğitimi, matematik eğitimi, tarih eğitimi, din eğitimi, Türkçe eğitimi vb.) almış öğretim üyesini,
ç) Bakanlık (MEB): Millî Eğitim Bakanlığını,
d) Birim: Pedagojik Formasyon Birimini,
e) Dekan: Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanını,
f) Dersler: Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programında yer alan dersleri,
g) Fakülte: Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesini,
h) Meslek Bilgisi Dersleri: Bütün öğretmenlik alanlarında öğretmenlik mesleği ile ilgili ortak olan meslek derslerini,
i) Öğrenci: Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına kayıtlı öğrencileri,
j) Program: Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programını,
k) Rektör: Trakya Üniversitesi Rektörünü,
l) Senato: Trakya Üniversitesi Senatosunu,
m) TTK: Talim ve Terbiye Kurulunu,
n) Uygulama Öğrencisi: Öğretmenlik programlarına devam edenlerin ve öğretmenlik alanlarına kaynaklık eden programlardan mezun olanların eğitim gördüğü öğretmenlik alanında, eğitim kurumu ortamında öğretmenlik uygulamaları yapan öğrenciyi,
p) Uygulama Öğretmeni: Millî Eğitim Bakanlığı tarafından verilen Öğretmenlik Uygulaması Eğitimi Sertifikasına sahip, uygulama eğitim kurumunda yöneticiler dışında fiilen derse giren branş ve rehberlik öğretmenleri arasından seçilen, uygulama öğrencisine öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği öğretmenlik uygulamaları/rehberlik uygulamaları kapsamında rehberlik edecek öğretmeni,
q) Üniversite, Trakya Üniversitesini,
r) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
ö) Yönetim Kurulu: Trakya Üniversitesi Yönetim Kurulunu, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Program Açılması, Başvuru ve Yerleştirme, Dersler ve Program Süresi
Program açılması
MADDE 5- (1) Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı, Üniversitemiz Eğitim Fakültesi bünyesinde açılır.
(2) İlgili lisans programlarının mezunları için alanlara göre üniversitemizce belirlenecek kontenjanlarına, Eğitim Fakültesi eğitim bilimleri ve öğretmen yetiştirme alanındaki öğretim üyelerinin uzmanlık alanları ve yeterliliği ile ildeki okulların kapasitesi dikkate alınarak üniversitemiz senatosu tarafından karar verilir. Dersleri verecek olan öğretim üyelerinin doktora veya doçentliğinin ilgili alandan olması gerekir.
(3) Her dönem/yıl Pedagojik Formasyon Birimi Kararı ile program açılmasına ilişkin talep, Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulunun 20 Şubat 2014 tarih ve 9 sayılı karar ekinde yer alan ve öğretmenliğe kaynak oluşturan lisans programları içinde açılması istenilen programlar ve alanlarla birlikte Senatoya sunulur ve Senatonun onayı ile program açılır.
Başvuru ve yerleştirme
MADDE 6- (1) Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulunun 20 Şubat 2014 tarih ve 9 sayılı karar ekinde yer alan ve öğretmenliğe kaynak oluşturan üniversitelerin ilgili lisans programlarından mezun olanlar ile yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olup da adı geçen karar ekindeki lisans programlarına denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan ve belirlenen şartları taşıyan adaylar, açılacak olan Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına başvurabilir.
(2) Adayın mezun olduğu ana dal lisans programı, program açılan alanlar içinde yer almıyorsa ve aday, pedagojik formasyon eğitimi sertifika programında açılan bir lisans programından çift anadal mezunu ise, çift anadal yaptığı alandan da programa başvurabilir.
Adayın mezun olduğu anadal lisans programı ile çift anadal yaptığı lisans programının ikisi de Talim ve Terbiye Kurulunun 20 Şubat 2014 tarih ve 9 sayılı numaralı kararının ekinde yer alan lisans programları içinde yer alıyor ve her iki alan/programda da Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı açılmış ise, aday her iki alandan/programdan birini tercih ederek programa başvurabilir.
(3) Programa başvuran adaylar, Senato tarafından belirlenen toplam kontenjan ve kriterler çerçevesinde açılan programlara yerleştirilir. Açılan her bir alanın kontenjanı; üniversitenin fiziki imkanları, eğitim bilimleri ve öğretmen yetiştirme alanındaki öğretim üyelerinin uzmanlık alanları ve yeterliliği, ildeki okulların kapasitesi ile bu okullarda görev yapan öğretmenlik uygulaması eğitimi sertifikasına sahip öğretmenlerin alanları ve sayıları ile ön kayıtta yapılan başvuru sayıları dikkate alınarak Pedagojik Formasyon Birimi tarafından belirlenir. Birim boş kalan kontenjanlar için diğer alanlara kontenjan aktarımı yapabilir.
(4) Adaylar, her bir alan için Genel Ağırlıklı Not Ortalaması (GANO) dikkate alınarak programa yerleştirilir. Asıl ve yedek adayların sıralamasında 4’lük not sistemi dikkate alınır. Farklı bir not sisteminin kullanıldığı üniversitelerden mezun olan adaylar, YÖK not dönüşüm tablosundan yararlanarak GANO’larının 4’lük not sistemindeki karşılığını başvuruda beyan eder. GANO’ları eşit olan adayların sıralamasında, üniversiteye yerleşme puanı yüksek olana öncelik verilir.
(5) Ön kayıt sonunda belirlenen asil ve yedek adayların kayıt işlemleri tamamlandıktan sonra, kontenjanlar dolmamış ise yeniden ön kayıt yaptırılabilir, yeni bir yedek liste ilan edilebilir. Boş kalan kontenjan için birimce ilan edilecek tarihlerde başvuruda bulunan adayların, başvuru önceliğine göre programa kesin kaydı yapılır.
(6) Belirlenen tarihler arasında ve istenen belgelerle başvurmak suretiyle kesin kayıt yaptırmayan adaylar, kayıt haklarından vazgeçmiş sayılır.
(7) Programa yerleştirilecek adayların beyanlarının kontrolü ve kesin kayıt işlemleri, Pedagojik Formasyon Birimi tarafından yapılır. Adayların başvuru sırasında beyan ettikleri bilgiler ile kesin kayıt sırasında ibraz edecekleri belgelerdeki bilgiler arasında uyumsuzluk veya ilandaki açıklamalarla tutarsızlık olması halinde adayın kesin kayıt işlemi yapılmaz. Durumun kayıt sonrası anlaşılması halinde, öğrencinin kaydı iptal edilir. Ders kayıt işlemleri programa ait akademik takvimde belirtilen tarihlerde gerçekleştirilir.
(8) Programa kayıt için gerekli olan belgeler:
a) Kayıt için başvuru dilekçesi,
b) Onaylı lisans mezuniyet belgesi ya da diploma (yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olanların diplomalarının denkliği, kayıt sırasında belgelendirilmelidir).
c) Onaylı lisans not durum belgesi (transkript)
ç) Nüfus cüzdan fotokopisi (aslını ibraz etmek kaydıyla),
d) 2 (iki) adet vesikalık fotoğraf,
e) Öğrenim ücretinin kurumca belirlenen ilk taksitinin, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Döner Sermaye İşletmesi banka hesabına yatırıldığına dair Banka Dekontu ve
f) Birimce istenecek diğer belgelerdir.
Dersler ve programın süresi
MADDE 7- (1) Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programında yer alan dersler 27.09.2021 tarihli Yükseköğretim Genel Kurul toplantısında Yükseköğretim Kurulu tarafından Ek-1’de belirlenmiştir.
(2) Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programının süresi en az iki yarıyıldır. Dersler iki yarıyıla bölünerek ve bir öğretim yılında tamamlanacak şekilde Ek 1’deki ders programa göre yürütülür. Ek 1’de yer almayan ders, programda açılamaz. Azami öğrenim süresi dört yarıyıldır. 2022-2023 eğitim-öğretim yılından önce pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına kayıtlı olan öğrencilerin azami sürelerinin hesaplanmasında, daha önce programda geçirdikleri öğrenim süreleri dikkate alınmaz.
(3) Ortak öğretmenlik meslek bilgisi derslerinde farklı alanlardan öğrenciler aynı şubelerde öğrenim görebilir. Alan eğitimine özgü derslerde (Özel Öğretim Yöntemleri, Öğretim Teknolojileri, Öğretmenlik Uygulaması I ve Öğretmenlik Uygulaması II) şubeler alanlara göre veya yakın alanlar birleştirilerek oluşturulabilir.
(4) Öğretmenlik alanına özgü kontenjanlar Özel Öğretim Yöntemleri ve Öğretmenlik Uygulaması
derslerini yürütebilecek öğretim elemanı ile MEB’den görevlendirilecek öğretmen sayısı esas alınarak belirlenir.
(5) Özel Öğretim Yöntemleri derslerini yürütmede, doktorasını veya doçentliğini eğitim programları ve öğretim alanında almış öğretim elemanları, ilgili alanın öğretimine ilişkin dersleri lisansüstü düzeyde almışlarsa, alan eğitimcisi şartını yerine getirmek için ikame edilebilir.
(6) Öğretmenlik Uygulaması I ve Öğretmenlik Uygulaması II derslerinin uygulamaları
dışındaki tüm dersler, hafta içi mesai saatleri dışında veya hafta sonu yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Programın Yürütülmesinden Sorumlu Birimler
Üniversite Yönetim Kurulu
MADDE 8- (1) Üniversite Yönetim Kurulu, programın yürütülmesine ilişkin kararları vermek ve aşağıda belirtilen görevleri yerine getirmekle yükümlüdür:
a) Eğitim Fakültesi Dekanlığının önerileri doğrultusunda ve öğretim elemanlarının uzmanlık alanları da dikkate alınarak programda yer alan dersleri verecek öğretim elemanlarının görevlendirilmesini sağlamak,
b) Programın yürütülmesinde görevlendirilecek öğretim elemanları ve personelle birlikte Edirne İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı okullarda görev yapan uygulama öğretmenlerine ve koordinatörlere ödenecek katkı paylarıyla ilgili işlemleri yürütmek,
c) Program kapsamında eğitim-öğretim ve sınavlarla ilgili diğer konularda Eğitim Fakültesi, ilgili diğer fakülte ve yüksekokullarla iş birliği ve koordinasyonu sağlamak.
Pedagojik Formasyon Birimi
MADDE 9- (1) Programa ilişkin akademik, idari ve mali işler, Rektörlük tarafından oluşturulan Pedagojik Formasyon Birimince yürütülür. Bu birim; bir rektör yardımcısı başkanlığında eğitim fakültesi dekanı ile eğitim bilimleri bölüm başkanından oluşur. Rektör yardımcısı, programın idari ve mali; dekan ise akademik konularındaki koordinatörüdür. Birimin sekretarya işleri için de yeterli sayıda personel görevlendirilir. Biriminin görevleri şunlardır:
a) Akademik takvimi ve ders programlarını yapmak, programın uygulama ilkelerini belirlemek, uygulamaları izlemek, stratejiler geliştirmek, programları değerlendirmek,
b) Programda açılacak olan her bir öğretmenlik alanın kontenjanını belirlemek,
c) Diğer birimlerle iş birliği yaparak dersleri yürütecek öğretim elemanlarının ders programlarını belirlemek,
ç) İlgili birim ve kişiler arasında iş birliğini sağlayarak programın düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlamak,
d) Sınav programlarını hazırlamak ve uygulamak,
e) Öğretmenlik Uygulaması I ve Öğretmenlik Uygulaması II derslerinde Edirne İl Millî Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı uygulama yapılacak uygulama okullarının ve uygulamaya gidecek öğrencilerin listesini hazırlamak,
f) Okullara ve öğrenci gruplarına göre, danışman uygulama öğretim elemanlarını ve uygulama öğretmenlerini belirlemek,
g) Uygulamalar için Edirne Valilik ve Edirne İl Millî Eğitim Müdürlüğü’nden gerekli izinleri almak için gerekli işlemleri yapmak,
ğ) Rektörlükçe verilecek diğer görevleri yapmaktır.
Pedagojik Formasyon Eğitimi İntibak ve Mezuniyet Komisyonu
MADDE 10- (1) Pedagojik Formasyon Eğitimi İntibak ve Mezuniyet Komisyonu, Pedagojik Formasyon Eğitimi sürecinde öğrencilerin İntibak ve Mezuniyet işlemlerini yürütmek üzere, Pedagojik Formasyon Birimi tarafından oluşturulan Eğitim Bilimleri Bölümünün Bölüm Başkanı ve Anabilim Dalı Başkanlarından oluşur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Pedagojik Formasyon Eğitim Programının İşleyişine İlişkin Kural ve Esaslar
Eğitim-Öğretim ve Ders Geçme
MADDE 11- (1) Programdaki dersler, eğitim-öğretimle ilgili işler, sınavlar ve disiplin konularında, Trakya Üniversitesi Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği ve Uygulama Öğrencilerinin Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarında Yapacakları Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Yönerge hükümleri uygulanır.Programa devam edenlerin, Öğretmenlik Uygulaması dersleri hariç diğer derslerden başarılı sayılabilmeleri için ara sınav notlarının %30’u ile yarıyıl sonu/bütünleme sınav notlarının %70’inin toplamının 100 üzerinden en az 60 puan olması gerekir. Başarı notunun hesaplanmasında mutlak değerlendirme yöntemi uygulanır.
(2) Bir dönemde en az bir dersten devam şartını sağlayan ancak bazı derslerden devam alamayanlar, bir sonraki dönemde ders kredisi başına üniversitemiz tarafından belirlenecek öğrenim ücretini yatırarak programa devam eder.
(3) Programda aldığı dersleri, öngörülen öğrenim süresi içinde başaramamış olan öğrencilere, Trakya Üniversitesi Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
(4) Programa kayıtlı olmak, erkek öğrencilerin askerlik tecil işlemleri için bir gerekçe oluşturmaz. Programı tamamlamadan askere alınan öğrenciler, askerlik hizmetinden sonra terhislerini izleyen ilk iki yıl içinde başvurmaları durumunda programı kaldıkları yerden tamamlar ya da programın açık bulunduğu bir üniversitede programa kaldıkları yerden devam edebilirler.
(5) Dört yarıyılın sonunda ve tek ders sınavı sonucunda, Trakya Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği hükümlerine göre programda yer alan derslerin herhangi birinden başarısız olan öğrencinin programdan kaydı silinir. Bu durumdaki kişiler sonraki dönemlerde kaldığı dersler için diğer adaylar gibi ön kayıtla programa başvuru yapabilirler. Programa kabul edilenler, diğer adaylar gibi iki taksit halinde öğrenim ücretinin tamamını öder ve başvurmaları durumunda başarılı oldukları derslerden muaf tutulabilir.
(6) Programda yer alan dersler, derslerin kredileri ve notları, lisans programından ayrı bir transkriptte gösterilir.
(7) Programa devam edenler, sınav hakları dışındaki diğer öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(8) Teorik derslerde ara sınava katılamayan öğrencilerin mazeretli sayılabilmesi için Pedagojik Formasyon Biriminin onayı gerekir. Sağlık kuruluşlarından alınmış sağlık raporuyla belgelenmiş bir mazeretlerinin olması ve diğer nedenler için belgelendirilmiş olması gerekir. Mazereti kabul edilen öğrencilerin; ara sınav mazeret sınavları, yarıyıl içinde Pedagojik Formasyon Biriminin belirleyeceği tarihlerde yapılır.
(9) Öğrencilerin “Pedagojik Formasyon Sertifika Programı”nı mezun olmadan bırakmaları durumunda kendilerine yazılı talep etmeleri koşuluyla aldığı dersleri ve notlarını içeren bir not dökümü verilir. Bu not dökümü “Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifikası” yerine geçmez.
(10) Programı tamamlamadan bırakan öğrencilere ücret iadesi yapılmaz.
(11) Üniversitemiz eğitim-öğretim ve sınav yönetmeliği hükümlerine göre, programda yer alan derslerin tümünden başarılı olanlar, Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifikası almaya hak kazanır.
(12) Aynı pedagojik formasyon eğitimine dayalı olarak birden fazla alanda sertifika belgesi düzenlenemez.
(13) Pedagojik Formasyon Programına devam eden öğrenciler, bir üniversitenin Yaz okulu programlarından ders alamaz.
Ders muafiyeti
MADDE 12- (1) Öğrenciler, her dönemin ilk haftası içinde, Yükseköğretim Kurumları’ndan daha önce alıp başarılı oldukları derslerden muaf olmak için Pedagojik Formasyon Birimine başvuruda bulunabilirler. “Pedagojik Formasyon Eğitimi İntibak Komisyonu” muaf olunacak dersleri belirler ve bir (1) hafta içerisinde karara bağlayarak Pedagojik Formasyon Biriminin onayına sunar. Muaf olunan dersler için öğrencilere ücret iadesi yapılmaz.
(2) Öğretmenlik uygulaması 1 ve Öğretmenlik Uygulaması 2 derslerinin muafiyet işlemleri 28.09.2021 tarihli ve 33258264 sayılı “Uygulama Öğrencilerinin Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarında Yapacakları Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Yönerge” ve 27.09.2021 tarihli Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına İlişkin Çerçeve Usul ve Esaslar çerçevesinde değerlendirilecektir. Öğretmenlik Uygulaması I ve Öğretmenlik Uygulaması II derslerinden muafiyet yapılmaz.
Kayıt yenileme
MADDE 13 – (1) Pedagojik Formasyon Eğitimi alacak olan öğrenciler, belirlenen akademik takvim süresi içerisinde ders kayıt işlemlerini tamamlarlar.
(2) Pedagojik Formasyon Eğitimi alan öğrenciler, sınav hakları dışında diğer öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
Ara sınav, yarıyıl sonu, bütünleme ve tek ders sınavları ile derslere devam
MADDE 14 – (1) Teorik derslere ilişkin işlemler Trakya Üniversitesi Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği usul ve esaslarına göre belirlenir.
(2) “Öğretmenlik Uygulaması I ve II” derslerinde ise ara sınav, bütünleme ve tek ders sınavı yapılmaz. Yarıyıl/yılsonu sınavı notunun belirlenmesinde uygulama öğretim elemanı ile uygulama öğretmeninin değerlendirmeleri sonucunda oluşan not girilir.
Program bitirme ve eğitimi sertifikası
MADDE 15- (1) Öğrenim ücretini yatırıp, Trakya Üniversitesi Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı hükümlerine göre programda yer alan derslerin tümünden başarılı olanlar Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifikası almaya hak kazanır. Programda yer alan dersler, derslerin kredileri ve notlarına ilişkin bir transkript düzenlenir.
(2) Pedagojik Formasyon Programına devam eden öğrenciler, bir üniversitenin Yaz okulu programlarından ders alamaz.
(3) Programdan herhangi bir nedenle ilişiği kesilenlere ve ayrılanlara, istemeleri halinde o güne kadar almış oldukları derslere ilişkin not durum belgesi verilir.
(4) Aynı pedagojik formasyon eğitimine dayalı olarak birden fazla alanda sertifika belgesi düzenlenemez.
(5) Programdaki derslere devam, sınavlar, ders geçme, derslerden muafiyet gibi eğitimöğretimle ilgili işlerden bu yönergede hükmü bulunmayan haller, Trakya Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği ile Üniversite Senatosu ve Üniversite Yönetim Kurulu kararlarına göre yürütülür. Disiplin konularında ise Yükseköğretim Kurumlarının Öğrenci Disiplin Yönetmeliğinin hükümleri uygulanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Öğrenim Ücreti ve Katkı Payı Dağıtımı
Öğrenim ücreti
MADDE 16- (1) Formasyon Programına kaydolanlardan alınabilecek ücret; 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 46. maddesi ile 19.11.1992 tarihli ve 3843 sayılı Kanununun 7. maddesine göre, her yıl Resmi Gazetede yayımlanan ve ilgili eğitim-öğretim yılında “Yükseköğretim Kurumlarında Cari Hizmet Maliyetlerine Öğrenci Katkısı Olarak Alınacak Katkı Payları ve İkinci Öğretim Ücretlerinin Tespitine Dair Bakanlar Kurulu Kararı” ile, tespit edilen “Yükseköğretim Kurumlarında Yapılacak İkinci Öğretimden Alınacak Öğretim Ücretleri (II) Sayılı Cetvel (A)”da Eğitim Fakülteleri için tespit edilen İkinci Öğretim ücretinin en fazla üç katına kadar olabilir. Açılan Program için ücret alınıp/alınmamasına Fakülte Yönetim Kurulunun teklifi üzerine Üniversite Yönetim Kurulu karar verir.
(2) Öğrenim ücreti, öğrenci tarafından, başvurduğu program süresine göre iki eşit taksitte ödenir. İlk taksit kayıt sırasında, ikinci taksit ise devam eden yarıyıl başlarında ve akademik takvimde ders kayıtları için belirlenen süre içinde ödenir. Kesin kayıt yaptıran öğrencinin yatırdığı ücret iade edilmez.
(3) Öğrenimine haklı ve geçerli sebepler dışında ara verenler ile bir dönemde ya da her iki dönemde bütün derslerden devamsız olan ve başarısız sayılanlar, izleyen dönemlerde öğrencinin öğrenim gördüğü alanda öğrenci alınması durumda ders başına öğrenim ücretini tekrar yatırırlar ve programa devam eder.
(4) Ders tekrarında alınacak ücretler, tekrar edilecek derslerin kredilerinin (K) toplam kredi içindeki payına göre hesaplanır, toplam öğrenim ücretinin tekrar edilen dersin kredisi için düşen miktarı alınır.
(5) Kesin kayıt yaptıran öğrencilerin istekleri halinde kayıtları silinebilir, ancak ödemiş oldukları katkı payı iade edilmez.
(6) Şehit ve gazi çocuklarından Pedagojik Formasyon öğrenim ücreti alınmaz.
Katkı payının dağıtımı
MADDE 17- (1) Programın yürütülmesinde görev alan yönetici, öğretim elemanı, öğretmen ve yardımcı personelin katkı payları Üniversite Döner Sermaye İşletme Müdürlüğünün Usul ve Esasları doğrultusunda hesaplanır ve ödenir.
ALTINCI BÖLÜM
Son Hükümler
Hüküm Bulunmayan Hâller ve Yetkilendirme
MADDE 18- (1) Bu Yönergenin uygulanması sırasında doğacak sorunları gidermede,
Trakya Üniversitesi Yetkili Kurullarınca karar verilir.
(2) Yükseköğretim kurumlarının ilgili kurulları, bu Usul ve Esaslarda belirtilen hükümlere aykırı olmamak üzere kararlar alabilir; düzenlemeler yapabilir ve yönergeler oluşturabilirler.
Yürüklükten kaldırılan Yönerge
MADDE 19- Bu Yönergenin yürürlüğe girmesi ile birlikte Trakya Üniversitesi Senatosunca 16 Aralık 2016 tarih ve 13 sayılı toplantısında alınan 14 no.lu kararı ile kabul edilen Trakya Üniversitesi Pedagojik Formasyon Eğitimi Yönergesi yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 20- Bu Yönerge, Trakya Üniversitesi Senatosun’da kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21- (1) Bu Yönerge hükümlerini, Trakya Üniversitesi Rektörü yürütür.
Ek 1: Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programında Yer Alan Dersler ve Kur Tanımları
I. DÖNEM
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
T |
U |
K |
AKTS |
PFZ101 |
Eğitime Giriş |
3 |
0 |
3 |
6 |
PFZ103 |
Öğretim İlke ve Yöntemleri |
3 |
0 |
3 |
6 |
PFZ105 |
Sınıf Yönetimi |
2 |
0 |
2 |
4 |
PFZ107 |
Özel Öğretim Yöntemleri |
3 |
0 |
3 |
6 |
PFZ109 |
Öğretmenlik Uygulaması I |
1 |
6 |
4 |
8 |
Dönem Toplamı |
|
12 |
6 |
15 |
30 |
|
II. DÖNEM |
|
|
|
|
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
T |
U |
K |
AKTS |
PFZ102 |
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme |
3 |
0 |
3 |
6 |
PFZ104 |
Eğitim Psikolojisi |
3 |
0 |
3 |
6 |
PFZ106 |
Rehberlik ve Özel Eğitim |
3 |
0 |
3 |
6 |
PFZ08 |
Öğretim Teknolojileri |
2 |
0 |
2 |
4 |
PFZ110 |
Öğretmenlik Uygulaması II |
1 |
6 |
4 |
8 |
Dönem Toplamı |
|
12 |
6 |
15 |
30 |
Derslerin Kur Tanımları
PFZ101 Eğitime Giriş (3-0-3)
Bu dersin genel amacı, eğitim, öğretim, öğrenme, öğretmenlik, okul ve eğitim sistemini çeşitli yönleriyle tanıtmak olup başlıca konular: Eğitim, öğretim ve öğrenmeyle ilgili temel kavramlar; eğitimin amaçları ve işlevleri; eğitimin diğer alanlarla ve bilimlerle ilişkisi; eğitimin hukuki, sosyal, kültürel, tarihî, politik, ekonomik, felsefi, etik ve psikolojik temelleri; eğitim bilimlerinde yöntem; bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak okul ve sınıf; bir meslek olarak öğretmenlik ve öğretmenlik meslek etiği; öğretmen yetiştirmede güncel gelişmeler; yirmi birinci yüzyılda okul ve eğitimle ilgili temel yönelimler.
PFZ103 Öğretim İlke ve Yöntemleri (3-0-3)
Bu dersin genel amacı, öğretim ve öğrenmeyle ilgili temel kavram, kuram, strateji, yaklaşım ve modelleri tanıtmak olup başlıca konular: Öğretim ilke ve yöntemleriyle ilgili temel kavramlar; öğretim ve öğrenme ilkeleri, modelleri, stratejileri, yöntemleri ve teknikleri; öğretimde hedef ve amaç belirleme; öğretim ve öğrenmede içerik seçimi ve düzenlemesi; öğretim materyalleri; öğretimin planlanması ve öğretim planları; öğretimle ilgili kuram ve yaklaşımlar; etkili okulda öğretim ve öğrenme; öğrenmede başarı; sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesi; eğitim ve öğretim sürecinde etik ilkeler.
PFZ105 Sınıf Yönetimi (2-0-2)
Bu dersin genel amacı, bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak sınıfı çeşitli yönleriyle tanımak olup başlıca konular: Sınıf yönetimiyle ilgili temel kavramlar; sınıfın fiziksel, sosyal ve psikolojik boyutları; sınıf kuralları ve sınıfta disiplin; sınıf yönetimiyle ilgili başlıca modeller; sınıfta öğrenci davranışlarının yönetimi; sınıfta iletişim ve etkileşim süreci; sınıfta öğrenci motivasyonu; sınıfta zaman yönetimi; sınıfta bir öğretim lideri olarak öğretmen; öğretmen ve veli görüşmelerinin yönetimi; olumlu sınıf ve öğrenme ikliminin oluşturulması; okul kademelerine göre sınıf yönetimiyle ilgili örnek olaylar.
PFZ107 Özel Öğretim Yöntemleri (3-0-3)
Özel öğretim yöntemleri dersinin genel amacı, öğretimle ilgili genel ilke ve yöntemlerden hareketle belirli bir alana özgü temel kavram, strateji, yöntem, araç-gereç, materyal ve teknikleri tanıtmak suretiyle programda yer alan etkinliklerde bunların kullanımını sağlayacak gerekli bilgi, beceri ve değerleri kazandırmak olup bu çerçevede başlıca konular: Alana özgü eğitim programının, eğitim ortamlarının ve öğretim materyallerinin incelenmesi ve değerlendirme süreci; özel öğretim yöntemlerinde: proje yaklaşımı, çoklu zeka kuramı, etkili öğrenme, problem çözmeye dayalı öğrenme, iş birliğine dayalı öğrenme vd. yaklaşımlara göre programda yer alan etkinliklerin planlanması ve uygulanması.
PFZ 109 Öğretmenlik Uygulaması I (1-6-4)
Bu dersin genel amacı; öğretmenlik uygulaması yapılacak okulu ve sınıfı çeşitli yönleriyle gözlemleyerek yakından tanınmasını ve gözlem sonuçlarının raporlaştırılmasını sağlamak olup ders kapsamında ele alınabilecek başlıca konular: Bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak okulun gözlemlenmesi ve tanınması; okulun fiziki özelliklerinin ve kurumsal yapısının incelenmesi; okulda yönetici, öğretmen ve diğer personelin görev ve sorumluluklarının araştırılması; okulun içinde yer aldığı toplumla ilişkilerinin gözlemlenmesi; sınıfın fiziki, sosyal, eğitsel ve psikolojik yönlerinin gözlemlenmesi; okul programının incelenmesi; öğretmenin okul ve sınıftaki günlük ders ve eğitim etkinliklerinin gözlemlenmesi; öğrencilerin okuldaki bir gününün gözlemlenmesi.
PFZ102 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (3-0-3)
Bu dersin genel amacı, eğitimde ölçme ve değerlendirme süreçlerinin ve araçlarının kapsamını ve kullanımını öğrenmek olup başlıca konular: Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlilik, güvenirlilik, kullanışlılık) özellikleri; sınıfta kullanılacak ölçme araçlarının geliştirilmesi; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verilmesi; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme.
PFZ104 Eğitim Psikolojisi (3-0-3)
Bu dersin genel amacı, psikolojinin temel kavram ve konularından hareketle psikolojinin eğitim alanındaki etkilerini, öğrenenin ve öğrenmenin psikolojik boyutlarını tanımak olup başlıca konular: Psikolojinin ve eğitim psikolojisinin temel kavramları; eğitim psikolojisinde araştırma yöntemleri; gelişim kuramları, gelişim alanları ve gelişim süreçleri; gelişimde bireysel farklılıklar; öğrenmeyle ilgili temel kavramlar; öğrenmeyi etkileyen faktörler; eğitim ve öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramları; öğrenme sürecinde motivasyon.
PFZ106 Rehberlik ve Özel Eğitim (3-0-3)
Bu dersin genel amacı, okullarda rehberlik sürecini ve özel eğitimi ana hatlarıyla tanıtmak olup başlıca konular: Eğitimde rehberlik hizmetlerinin yeri; rehberliğin kısa tarihçesi; rehberlikle ilgili model ve yaklaşımlar; gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel rehberlik programı); rehberlik türleri (eğitsel, mesleki ve kişisel rehberlik); öğretmenin sınıf rehberliğindeki rol ve işlevi; özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tarama, yönlendirme, tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin özel eğitime katılımı ve iş birliği; rehberlik ve özel eğitimde etik ilkeler.
PFZ108 Öğretim Teknolojileri (2-0-2)
Bu dersin genel amacı, bilişim ve bilgi teknolojilerinin eğitim ve öğrenme sürecindeki etkilerini tanımak ve bunlardan yararlanabilmeyi sağlamak olup başlıca konular: Eğitimde bilgi teknolojileri; öğretim süreci ve öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması; öğretim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar; öğrenme yaklaşımlarında yeni yönelimler; güncel okuryazarlıklar; araç ve materyal olarak öğretim teknolojileri; öğretim materyallerinin tasarımı; tematik öğretim materyali tasarlama; alana özgü nesne ambarı oluşturma, öğretim materyali değerlendirme ölçütleri.
PFZ110 Öğretmenlik Uygulaması II (1-6-4)
Bu dersin genel amacı, öğrencilere, diğer derslerde edindikleri kazanımları, belirli bir alanda kullanabilme konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri kazandırmak olup başlıca konular: Alana özgü özel öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili gözlem yapma; alana özgü özel öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak mikro-öğretim uygulamaları yapma; bir dersi bağımsız bir şekilde planlayabilme; dersle ilgili etkinlik ve materyal geliştirme; öğretim ortamlarını hazırlama; sınıfı yönetme, ölçme, değerlendirme ve yansıtma yapma.