Üniversitemiz Sosyal Bilimleri Enstitüsü
İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Bilimsel Hazırlık
Programında okutulan derslerin kaldırılmasına ve bu programa yeni dersler
eklenmesine ilişkin, Eğitim-Öğretim Komisyonu?nca hazırlanan 24.03.2010 tarihli
rapor görüşüldü:
Sosyal Bilimleri Enstitüsü İlköğretim
Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Bilimsel Hazırlık Programında
okutulan aşağıdaki derslerin kaldırılmasının ve bu programa yeni derslerin
eklenmesinin uygun olduğuna mevcudun oybirliği ile karar verildi.
İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Bilimsel
Hazırlık Programından kaldırılan dersler
Dersin Kodu Dersin Adı TUK S/Z
İSÖ 501 Öğretmenlik Mesleğine Giriş 3 0 3 Z
İSÖ 502 Gelişim ve Öğrenme 3 0 3 Z
İSÖ 503 Öğretimde Planlama Değerlendirme 3 2 4 Z
İSÖ 504 Sınıf Yönetimi 2
2 3 Z
İSÖ 505 Öğretim Teknolijileri
ve Materyal Geliştirme 2 2 3 Z
İSÖ 506 Rehberlik 3
0 3 Z
İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Bilimsel
Hazırlık Programına
yeni eklenen dersler
Güz Yarıyılı
Dersin Kodu Dersin Adı TUK S/Z
İSÖ 501 Eğitim Bilimine Giriş 3 0 3 S
İSÖ 503 Öğretim İlke ve Yöntemleri 3 0 3 S
İSÖ 505 Fen ve Teknoloji Öğretimi I 3 0 3 S
İSÖ 507 İlkokuma ve Yazma
Öğretimi 3
0 3 S
İSÖ 509 Hayat Bilgisi Öğretimi 3 0 3 S
İSÖ 511 Matematik Öğretimi I 3 0 3 S
İSÖ 513 Ölçme ve Değerlendirme 3 0 3 S
İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Bilimsel
Hazırlık Programına
yeni eklenen dersler
Bahar Yarıyılı
Dersin Kodu Dersin Adı TUK S/Z
İSÖ 502 Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi 1 2 2 S
İSÖ 504 Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2 2 3 S
İSÖ 506 Fen ve Teknoloji Öğretimi II 3 0 3 S
İSÖ 508 Türkçe Öğretimi 3
0 3 S
İSÖ 510 Sosyal Bilgiler Öğretimi 3 0 3 S
İSÖ 512 Matematik Öğretimi II 3 0 3 S
İSÖ 514 Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim 2 0 2 S
İSÖ 516 İlköğretimde Kaynaştırma 2 0 2 S
DERS İÇERİKLERİ
İSÖ 501 Eğitim Bilimine
Giriş 3
0 3
- Eğitimin temel kavramları, eğitimin diğer bilimlerle ilişkisi ve
işlevleri (eğitimin felsefi, sosyal, hukuki, psikolojik, ekonomik, politik
temelleri), eğitim biliminin tarihsel gelişimi, 21.yüzyılda eğitim
biliminde yönelimler, eğitim biliminde araştırma yöntemleri, Türk Milli
Eğitim Sisteminin yapısı ve özellikleri, eğitim sisteminde öğretmenin
rolü, öğretmenlik mesleğinin özellikleri, öğretmen yetiştirme alanındaki
uygulamalar ve gelişmeler.
İSÖ 502 Beden Eğitimi ve
Oyun Öğretimi 1
2 2
- Ilköğretim Beden Eğitimi dersi (1-5. Sınıflar) öğretim programıyla
ilgili kuramsal
yapı
(programın yapısı, temel beceriler, programın temel unsurları, sınıflara
göre kazanımlar, öğretim yöntemleri, sınıf yönetimi, ölçme ve
değerlendirme), ilköğretim birinci kademe Beden Eğitimi Dersi kazanımlarına
ilişkin uygulamalar ( ders planı, çalışma planları, ölçme araçları
hazırlama ve uygulama), eğitsel ve müzikli oyunlar, modern halk dansları
ile ilgili örnekler, oyunun tanımı ve genel özellikleri, oyun
öğretimi.
İSÖ 503 Öğretim İlke ve
Yöntemleri 3 0 3
- Öğretimle ilgili temel kavramlar, öğrenme ve öğretim ilkeleri,
öğretimde planlı çalışmanın önemi ve yararları, öğretimin planlanması
(ünitelendirilmiş yıllık plan, günlük plan ve etkinlik örnekleri), öğrenme
ve öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve teknikleri, bunların
uygulama ile ilişkisi, öğretim araç ve gereçleri, öğretim hizmetinin
niteliğini artırmada öğretmenin görev ve sorumlulukları, öğretmen
yeterlikleri.
İSÖ 504 Öğretim
Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
2 3
- Öğretim Teknolojisi ile ilgili kavramlar, çeşitli
öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim
sürecindeki yeri ve kullanımı, okulun ya da sınıfın teknoloji
ihtiyaçlarının belirlenmesi, uygun teknoloji planlamasının yapılması ve
yürütülmesi, öğretim teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller
geliştirilmesi öğretim gereçlerinin geliştirilmesi (çalışma yaprakları,
etkinlik tasarlama, tepegöz saydamları, slaytlar,
görsel medya (VCD, DVD) gereçleri, bilgisayar temelli gereçler), eğitim
yazılımlarının incelenmesi, çeşitli nitelikteki öğretim gereçlerinin
değerlendirilmesi, İnternet ve uzaktan eğitim, görsel tasarım ilkeleri,
öğretim materyallerinin etkinlik durumuna ilişkin araştırmalar, Türkiye?de
ve dünyada öğretim teknolojilerinin kullanım durumu.
İSÖ 505 Fen ve Teknoloji
Öğretimi I 3
0 3
- Fen bilimleri ve fen
eğitimine ilişkin temel kavramlar. Fen, teknoloji,
bilimsel bilgi ve bilimsel yöntemin özellikleri, fen ve teknoloji
okuryazarlığı, fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkileri, fen alanına yönelik
tutumlar, fen öğretiminin amaçları, Fen öğretiminin Türkiye ve
Dünya?daki tarihsel gelişimi, yapılandırmacı yaklaşım ve fen öğrenme,
bilişsel gelişim ve fen eğitimi, İlköğretim Fen programının özellikleri ve
diğer derslerle ilişkisi, bilimsel süreç becerilerini geliştirme ve örnek
uygulamalar.
İSÖ 506 Fen ve Teknoloji
Öğretimi II 3
0 3
- Kavram geliştirme
süreçleri ve teknikleri, kavram yanılgıları ve kavramsal değişim,
öğretim modelleri (probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme,
işbirliğine dayalı öğrenme, öğrenme döngüsü yaklaşımı, çoklu zeka kuramının fen öğretiminde kullanımı vb.), fen
öğretiminde ölçme ve değerlendirme: geleneksel ve alternatif ölçme
değerlendirme yaklaşımları (gözlem, görüşme, proje, performans
değerlendirme, öğrenci ürün dosyası vb.), Fen ve teknoloji öğretim
programına ilişkin örnek etkinlik geliştirme ve sunma.
İSÖ 507 İlkokuma
ve Yazma Öğretimi 3
0 3
- Dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma-yazma öğrenme
alanları tanım ve süreçleri ile öğrenme alanları arasındaki ilişki,
Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin ilkokuma ve yazma öğretimine
etkisi; ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf
öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma
öğretiminde verimsizlik-başarısızlık nedenleri, ilkokuma ve yazma
öğretiminde kullanılan araç-gereçler(özellik ve etkileri, bu araçların
seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma öğretiminde
uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması,
uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses temelli cümle
yöntemi( tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses
temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma
öğretimi uygulamaları.
İSÖ 508 Türkçe Öğretimi 3
0 3
- Türkçe öğretiminde kullanılabilecek çağdaş yöntem ve teknikler; okuma,
yazma, dinleme, konuşma, görsel okuma ve sunu, anlama becerilerinin
geliştirilmesi; okuma güçlüklerinin tanılanması ve giderilmesi; okuma
metinlerinin yapısı; bilgilendirici ve hikaye edici metinlerin
öğretimi, metinler arası okuma ve yazma; metinlerden anlam
kurma, metinlerle ilgili sorular ve türleri; okuma ve yazma yoluyla
eleştirel düşüncenin geliştirilmesi; hızlı okuma ve teknikleri; ana
fikir öğretimi ve yöntemleri; okumanın amaçları, türleri ve kuralları;
okuma, yazma, dinleme, konuşma ve anlamanın değerlendirilmesi; İlköğretim
Türkçe programının incelenmesi, diğer derslerle ilişkisi, programa ilişkin
örnek etkinlik uygulamaları.
İSÖ 509 Hayat Bilgisi
Öğretimi 3
0 3
- Hayat Bilgisi dersinin amaç, kavram ve içeriği, Türkiyede Hayat
Bilgisi dersinin tarihsel gelişimi ve diğer ülkelerdeki Hayat Bilgisi
dersi yaklaşımları. Hayat Bilgisi öğretim programının kazanım, beceri,
kavram v.b. özellikler yönünden incelenmesi, programda yer alan temalar ve
temaların içerdiği kazanımların sınıflara göre dağılımı. Hayat Bilgisi
öğretiminde temel öğretim becerileri, öğretim stratejileri, öğretim yöntem
ve tekniklerinin Hayat Bilgisi dersinde kullanımına ilişkin
çalışmalar-örnekler, Hayat Bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal
kullanımı, Hayat Bilgisi dersinde değerler ve demokrasi eğitimi, Hayat
Bilgisi Programı?na ilişkin örnek uygulamalar ve sınıf içi etkinliklerin
değerlendirilmesi.
İSÖ 510 Sosyal Bilgiler
Öğretimi 3
0 3
- Sosyal
bilgiler alanı ve özellikleri, Sosyal Bilgiler alanının temel amaçları ve
temel beceriler, Sosyal Bilgilerde okuryazarlık, Sosyal Bilgiler alanında
temel temalar ve alanlar, Sosyal Bilgiler alanının ilköğretimdeki yeri ve
tarihçesi, Sosyal Bilgiler Öğretim programının incelenmesi (kazanım,
beceri, tema, v.b.), Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılan strateji,
yöntem, teknik ve materyaller, bunlarla ilgili örnek uygulamalar, Sosyal
Bilgiler dersinde demokrasi, insan hakları ve değerler eğitimi, Türkiye ve
diğer ülkelerdeki Sosyal Bilgiler ders kitaplarından örnekler ve
kıyaslamalar.
İSÖ 511 Matematik Öğretimi
I 3
0 3
- Matematik
öğretiminin amacı ve temel ilkeleri; matematik öğretiminin tarihçesi
(Dünya'da ve Türkiye'de); matematik öğretiminde yararlanılacak öğretme ve
öğrenme stratejileri; ilköğretim matematik programının kapsamı, amacı ve
özellikleri; belli başlı öğrenme kuramları ve matematik öğrenimi ile
ilişkileri; Matematik eğitiminde önemli beceriler, ilişkilendirme,
temsiller, iletişim, akıl yürütme, problem çözme (stratejiler, aşamalar,
problem türleri, vb.); bilgi teknolojilerini kullanma, çocukta sayı
kavramının gelişimi (sayma öncesi gelişmeler, birebir eşleme, kardinal
değer, birleştirme, ayırma, karşılaştırma, denklik, azlık, çokluk, vb.);
basamak değeri, doğal sayıların oluşumu ve yapısal özellikleri; Aritmetik
işlemler, İlköğretim matematik dersi 1. 2. ve 3. sınıf öğretim
programındaki ilgili konular, kazanımlar ve bunlara uygun etkinlik
örnekleri.
İSÖ 512 Matematik Öğretimi
II 3
0 3
- Kesirler, kesirleri öğrenmede
öğrenci güçlükleri, kesirlerin farklı anlamları, kesir modelleri, denklik,
karşılaştırma, sıralama, kesirlerle işlemler, ondalık kesirler, ondalık
kesirlerle işlemler, program kazanımlarına uygun örnek etkinlikler,
Geometri, çocukta geometrik düşüncenin gelişimi, 2 ve 3 boyutlu geometri
konuları ve bunların öğretimi, programda bulunan geometri kazanımlarına
uygun örnek etkinlikler, Ölçme ve ölçüler, çocukta ölçme fikrinin
gelişimi, boyut, alan, hacim, zaman ölçümleri, tartma, paralarımız, programda
bulunan ölçme kazanımlarına uygun örnek etkinlikler veri yönetimi, tablo
ve grafikler, programda bulunan veri kazanımlarına uygun örnek
etkinlikler, Matematik eğitiminde ölçme ve değerlendirme, çoklu
ölçme-değerlendirme yöntem ve teknikleri.
İSÖ 513 Ölçme ve
Değerlendirme 3
0 3
- Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi, ölçme ve
değerlendirme ile ilgili temel kavramlar, ölçme araçlarında bulunması
istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık), eğitimde
kullanılan ölçme araçları ve özellikleri, geleneksel yaklaşımlara dayalı
olan araçlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi
testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar,
ödevler), öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar (gözlem, görüşme,
performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları,
araştırma projeleri, akran değerlendirme, özdeğerlendirme, tutum
ölçekleri), ölçme sonuçları üzerinde yapılan temel istatistiksel işlemler,
öğrenme çıktılarını değerlendirme, not verme, alanı ile ilgili ölçme aracı
geliştirme.
İSÖ 514 Birleştirilmiş
Sınıflarda Öğretim 2
0 2
- Birleştirilmiş sınıf
kavramı, birleştirilmiş sınıflarda eğitimin önemi; birleştirilmiş
sınıfları ortaya çıkaran nedenler, birleştirilmiş sınıflarda öğretim
programının yapısı, birleştirilmiş sınıflarda sınıf yönetimi,
birleştirilmiş sınıflarda öğrenme-öğretme sürecinin planlanması ve
değerlendirilmesi.
İSÖ 516 İlköğretimde
Kaynaştırma 2
0 2
- Kaynaştırmanın
tanımı ve temel ilkeleri; kaynaştırma öğrencilerinin özellikleri;
kaynaştırma öğrencilerinin sınıftaki durumları, diğer öğrencilerle olan
sosyal ilişkileri ve öğretim durumları; kaynaştırma uygulamalarında
öğretim programları, programın amaçları ve uygulanması; kaynaştırma
programının bireyselleştirilmiş eğitim programları ile desteklenmesi;
kaynaştırma eğitimine ilişkin yöntem ve teknikler; yarı zamanlı ve tam
zamanlı kaynaştırma uygulamaları ve değerlendirme.