Senato Kararı

Toplantı Tarihi : 29 Nisan 2010 Perşembe

Toplantı Sayısı : 6

Karar No : 6


Üniversitemiz Sosyal Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Bilimsel Hazırlık Programında okutulan derslerin kaldırılmasına ve bu programa yeni dersler eklenmesine ilişkin, Eğitim-Öğretim Komisyonu?nca hazırlanan 24.03.2010 tarihli rapor görüşüldü:

 

Sosyal Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Bilimsel Hazırlık Programında okutulan aşağıdaki derslerin kaldırılmasının ve bu programa yeni derslerin eklenmesinin uygun olduğuna mevcudun oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Bilimsel Hazırlık Programından kaldırılan dersler

 

Dersin Kodu               Dersin Adı                                                                 TUK               S/Z

 

İSÖ 501                      Öğretmenlik Mesleğine Giriş                                     3 0 3                Z

İSÖ 502                      Gelişim ve Öğrenme                                                  3 0 3                Z

İSÖ 503                      Öğretimde Planlama Değerlendirme                         3 2 4                Z

İSÖ 504                      Sınıf Yönetimi                                                           2 2 3                Z

İSÖ 505                      Öğretim Teknolijileri ve Materyal Geliştirme            2 2 3                Z

İSÖ 506                      Rehberlik                                                                   3 0 3                Z

 

 

İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Bilimsel Hazırlık Programına

yeni eklenen dersler

Güz Yarıyılı

 

Dersin Kodu               Dersin Adı                                                                 TUK               S/Z

İSÖ 501                      Eğitim Bilimine Giriş                                                3 0 3                S

İSÖ 503                      Öğretim İlke ve Yöntemleri                                      3 0 3                S

İSÖ 505                      Fen ve Teknoloji Öğretimi I                                      3 0 3                S

İSÖ 507                      İlkokuma ve Yazma Öğretimi                                   3 0 3                S

İSÖ 509                      Hayat Bilgisi Öğretimi                                              3 0 3                S

İSÖ 511                      Matematik Öğretimi I                                                           3 0 3                S

İSÖ 513                      Ölçme ve Değerlendirme                                          3 0 3                S

 

 

İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Bilimsel Hazırlık Programına

yeni eklenen dersler

Bahar Yarıyılı

 

Dersin Kodu               Dersin Adı                                                                 TUK               S/Z

İSÖ 502                      Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi                             1 2 2                S

İSÖ 504                      Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı              2 2 3                S

İSÖ 506                      Fen ve Teknoloji Öğretimi II                                    3 0 3                S

İSÖ 508                      Türkçe Öğretimi                                                        3 0 3                S

İSÖ 510                      Sosyal Bilgiler Öğretimi                                            3 0 3                S

İSÖ 512                      Matematik Öğretimi II                                              3 0 3                S

İSÖ 514                      Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim                               2 0 2                S

İSÖ 516                      İlköğretimde Kaynaştırma                                        2 0 2                S

 

 

DERS İÇERİKLERİ

 

İSÖ     501      Eğitim Bilimine Giriş                                                3 0 3

  • Eğitimin temel kavramları, eğitimin diğer bilimlerle ilişkisi ve işlevleri (eğitimin felsefi, sosyal, hukuki, psikolojik, ekonomik, politik temelleri), eğitim biliminin tarihsel gelişimi, 21.yüzyılda eğitim biliminde yönelimler, eğitim biliminde araştırma yöntemleri, Türk Milli Eğitim Sisteminin yapısı ve özellikleri, eğitim sisteminde öğretmenin rolü, öğretmenlik mesleğinin özellikleri, öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeler.

 

İSÖ     502      Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi                             1 2 2

  • Ilköğretim Beden Eğitimi dersi (1-5. Sınıflar) öğretim programıyla ilgili kuramsal yapı           (programın yapısı, temel beceriler, programın temel unsurları, sınıflara göre kazanımlar, öğretim yöntemleri, sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme), ilköğretim birinci kademe Beden Eğitimi Dersi kazanımlarına ilişkin uygulamalar ( ders planı, çalışma planları, ölçme araçları hazırlama ve uygulama), eğitsel ve müzikli oyunlar, modern halk dansları ile ilgili örnekler, oyunun tanımı ve genel özellikleri, oyun öğretimi. 

 

İSÖ     503      Öğretim İlke ve Yöntemleri                                      3 0 3

  • Öğretimle ilgili temel kavramlar, öğrenme ve öğretim ilkeleri, öğretimde planlı çalışmanın önemi ve yararları, öğretimin planlanması (ünitelendirilmiş yıllık plan, günlük plan ve etkinlik örnekleri), öğrenme ve öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve teknikleri,  bunların uygulama ile ilişkisi, öğretim araç ve gereçleri, öğretim hizmetinin niteliğini artırmada öğretmenin görev ve sorumlulukları, öğretmen yeterlikleri.

 

İSÖ     504      Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı              2 2 3

  • Öğretim Teknolojisi ile ilgili kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, okulun ya da sınıfın teknoloji ihtiyaçlarının belirlenmesi, uygun teknoloji planlamasının yapılması ve yürütülmesi, öğretim teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller geliştirilmesi öğretim gereçlerinin geliştirilmesi (çalışma yaprakları, etkinlik tasarlama, tepegöz saydamları, slaytlar, görsel medya (VCD, DVD) gereçleri, bilgisayar temelli gereçler), eğitim yazılımlarının incelenmesi, çeşitli nitelikteki öğretim gereçlerinin değerlendirilmesi, İnternet ve uzaktan eğitim, görsel tasarım ilkeleri, öğretim materyallerinin etkinlik durumuna ilişkin araştırmalar, Türkiye?de ve dünyada öğretim teknolojilerinin kullanım durumu.

 

İSÖ     505      Fen ve Teknoloji Öğretimi I                                      3 0 3

  • Fen bilimleri ve fen eğitimine ilişkin temel kavramlar. Fen, teknoloji, bilimsel bilgi ve bilimsel yöntemin özellikleri, fen ve teknoloji okuryazarlığı, fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkileri, fen alanına yönelik tutumlar,  fen öğretiminin amaçları, Fen öğretiminin Türkiye ve Dünya?daki tarihsel gelişimi, yapılandırmacı yaklaşım ve fen öğrenme, bilişsel gelişim ve fen eğitimi, İlköğretim Fen programının özellikleri ve diğer derslerle ilişkisi, bilimsel süreç becerilerini geliştirme ve örnek uygulamalar.

 

İSÖ     506      Fen ve Teknoloji Öğretimi II                                    3 0 3

  • Kavram geliştirme süreçleri ve teknikleri, kavram yanılgıları ve kavramsal değişim,  öğretim modelleri (probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme, işbirliğine dayalı öğrenme, öğrenme döngüsü yaklaşımı, çoklu zeka kuramının fen öğretiminde kullanımı vb.), fen öğretiminde ölçme ve değerlendirme: geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımları (gözlem, görüşme, proje, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası vb.), Fen ve teknoloji öğretim programına ilişkin örnek etkinlik geliştirme ve sunma.

 

İSÖ     507      İlkokuma ve Yazma Öğretimi                                   3 0 3

  • Dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma-yazma öğrenme alanları tanım ve süreçleri ile öğrenme alanları arasındaki ilişki, Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin ilkokuma ve yazma öğretimine etkisi; ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma öğretiminde verimsizlik-başarısızlık nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler(özellik ve etkileri, bu araçların seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses temelli cümle yöntemi( tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda  okuma ve yazma öğretimi uygulamaları.

 

İSÖ     508      Türkçe Öğretimi                                                        3 0 3

  • Türkçe öğretiminde kullanılabilecek çağdaş yöntem ve teknikler; okuma, yazma, dinleme, konuşma, görsel okuma ve sunu, anlama becerilerinin geliştirilmesi; okuma güçlüklerinin tanılanması ve giderilmesi; okuma metinlerinin yapısı; bilgilendirici ve hikaye edici metinlerin öğretimi,  metinler arası okuma ve yazma; metinlerden anlam kurma,  metinlerle ilgili sorular ve türleri; okuma ve yazma yoluyla eleştirel düşüncenin geliştirilmesi; hızlı okuma  ve teknikleri; ana fikir öğretimi ve yöntemleri; okumanın amaçları, türleri ve kuralları; okuma, yazma, dinleme, konuşma ve anlamanın değerlendirilmesi; İlköğretim Türkçe programının incelenmesi, diğer derslerle ilişkisi, programa ilişkin örnek etkinlik uygulamaları.

 

İSÖ     509      Hayat Bilgisi Öğretimi                                              3 0 3

  • Hayat Bilgisi dersinin amaç, kavram ve içeriği, Türkiyede Hayat Bilgisi dersinin tarihsel gelişimi ve diğer ülkelerdeki Hayat Bilgisi dersi yaklaşımları. Hayat Bilgisi öğretim programının kazanım, beceri, kavram v.b. özellikler yönünden incelenmesi, programda yer alan temalar ve temaların içerdiği kazanımların sınıflara göre dağılımı. Hayat Bilgisi öğretiminde temel öğretim becerileri, öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerinin Hayat Bilgisi dersinde kullanımına ilişkin çalışmalar-örnekler, Hayat Bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı, Hayat Bilgisi dersinde değerler ve demokrasi eğitimi, Hayat Bilgisi Programı?na ilişkin örnek uygulamalar ve sınıf içi etkinliklerin değerlendirilmesi.

 

İSÖ     510      Sosyal Bilgiler Öğretimi                                            3 0 3

  • Sosyal bilgiler alanı ve özellikleri, Sosyal Bilgiler alanının temel amaçları ve temel beceriler, Sosyal Bilgilerde okuryazarlık, Sosyal Bilgiler alanında temel temalar ve alanlar, Sosyal Bilgiler alanının ilköğretimdeki yeri ve tarihçesi, Sosyal Bilgiler Öğretim programının incelenmesi (kazanım, beceri, tema, v.b.), Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılan strateji, yöntem, teknik ve materyaller, bunlarla ilgili örnek uygulamalar, Sosyal Bilgiler dersinde demokrasi, insan hakları ve değerler eğitimi, Türkiye ve diğer ülkelerdeki Sosyal Bilgiler ders kitaplarından örnekler ve kıyaslamalar.

 

İSÖ     511      Matematik Öğretimi I                                                           3 0 3

  • Matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri; matematik öğretiminin tarihçesi (Dünya'da ve Türkiye'de); matematik öğretiminde yararlanılacak öğretme ve öğrenme stratejileri; ilköğretim matematik programının kapsamı, amacı ve özellikleri; belli başlı öğrenme kuramları ve matematik öğrenimi ile ilişkileri; Matematik eğitiminde önemli beceriler, ilişkilendirme, temsiller, iletişim, akıl yürütme, problem çözme (stratejiler, aşamalar, problem türleri, vb.); bilgi teknolojilerini kullanma, çocukta sayı kavramının gelişimi (sayma öncesi gelişmeler, birebir eşleme, kardinal değer, birleştirme, ayırma, karşılaştırma, denklik, azlık, çokluk, vb.); basamak değeri, doğal sayıların oluşumu ve yapısal özellikleri; Aritmetik işlemler, İlköğretim matematik dersi 1. 2. ve 3. sınıf öğretim programındaki ilgili konular, kazanımlar ve bunlara uygun etkinlik örnekleri.

 

İSÖ     512      Matematik Öğretimi II                                              3 0 3

  • Kesirler, kesirleri öğrenmede öğrenci güçlükleri, kesirlerin farklı anlamları, kesir modelleri, denklik, karşılaştırma, sıralama, kesirlerle işlemler, ondalık kesirler, ondalık kesirlerle işlemler, program kazanımlarına uygun örnek etkinlikler, Geometri, çocukta geometrik düşüncenin gelişimi, 2 ve 3 boyutlu geometri konuları ve bunların öğretimi, programda bulunan geometri kazanımlarına uygun örnek etkinlikler, Ölçme ve ölçüler, çocukta ölçme fikrinin gelişimi, boyut, alan, hacim, zaman ölçümleri, tartma, paralarımız, programda bulunan ölçme kazanımlarına uygun örnek etkinlikler veri yönetimi, tablo ve grafikler, programda bulunan veri kazanımlarına uygun örnek etkinlikler, Matematik eğitiminde ölçme ve değerlendirme, çoklu ölçme-değerlendirme yöntem ve teknikleri.

 

İSÖ     513      Ölçme ve Değerlendirme                                          3 0 3

  • Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi, ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar, ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık), eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri, geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler), öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, özdeğerlendirme, tutum ölçekleri), ölçme sonuçları üzerinde yapılan temel istatistiksel işlemler, öğrenme çıktılarını değerlendirme, not verme, alanı ile ilgili ölçme aracı geliştirme.

 

İSÖ     514      Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim                               2 0 2

  • Birleştirilmiş sınıf kavramı, birleştirilmiş sınıflarda eğitimin önemi; birleştirilmiş sınıfları ortaya çıkaran nedenler, birleştirilmiş sınıflarda öğretim programının yapısı, birleştirilmiş sınıflarda sınıf yönetimi, birleştirilmiş sınıflarda öğrenme-öğretme sürecinin planlanması ve değerlendirilmesi.

 

İSÖ     516      İlköğretimde Kaynaştırma                                        2 0 2

  • Kaynaştırmanın tanımı ve temel ilkeleri;  kaynaştırma öğrencilerinin özellikleri; kaynaştırma öğrencilerinin sınıftaki durumları, diğer öğrencilerle olan sosyal ilişkileri ve öğretim durumları; kaynaştırma uygulamalarında öğretim programları, programın amaçları ve uygulanması; kaynaştırma programının bireyselleştirilmiş eğitim programları ile desteklenmesi; kaynaştırma eğitimine ilişkin yöntem ve teknikler; yarı zamanlı ve tam zamanlı kaynaştırma uygulamaları ve değerlendirme.