Sosyal Bilimler Enstitüsü 2010-2011 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Yarıyılından itibaren İlköğretim Anabilim Dalı Okul Öncesi Öğretmenliği Yüksek Lisans programında okutulacak derslerin ders bankasına eklenmesinin uygun olduğuna mevcudun oybirliği ile karar verildi.
YÜKSEK LİSANS PROGRAMI DERSLERİ
Güz Yarıyılı
Dersin Kodu Adı TUK S/Z
İOÖ 601 Bilimsel Araştırma Yöntemleri 3 0 3 S
İOÖ 603 Okul Öncesi Eğitim Alanında Akademik Makale Yazımı 2 0 2 S
İOÖ 605 Okulöncesi Dönemde Farklı Yaklaşımlar 2 0 2 S
İOÖ 607 Okul Öncesi Dönemde Aile Eğitimi 2 0 2 S
İOÖ 609 Oku1 Öncesi Dönemde Oyun ve Oyun Materyalleri 2 0 2 S
İOÖ 611 Çocukta Yaratıcılık 2 0 2 S
İOÖ 613 Bilişsel Gelişim 2 0 2 S
İOÖ 615 Erken Çocukluk Eğitiminde Drama 2 0 2 S
İOÖ 617 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Öğretimi I 2 0 2 S
Bahar Yarıyılı
Dersin Kodu Adı TUK S/Z
İOÖ 602 Eğitim İstatistiği 3 0 3 S
İOÖ 604 Türk Eğitim Tarih 3 0 3 S
İOÖ 606 Çocuk Edebiyatı 2 0 2 S
İOÖ 608 Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma (Entegrasyon) 2 0 2 S
İOÖ 610 Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yönetim 2 0 2 S
İOÖ 612 Erken Çocukluk Eğitimi Araştırmaları 2 0 2 S
İOÖ 614 Oyun Yoluyla Matematik Eğitimi 2 0 2 S
İOÖ 616 Seminer 2 0 0 Z
İOÖ 618 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Öğretimi II 2 0 2 S
İOÖ 620 Uzmanlık Alan Dersi 5 0 5
DERS İÇERİKLERİ
İOÖ 601 Bilimsel Araştırma Yöntemleri 3 0 3
· Bilim ve temel kavramlar, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama yöntemleri, verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.
İOÖ 602 Eğitim İstatistiği 3 0 3
· Eğitim İstatistiğinde temel kavramlar, evren, örneklem, değişkenler, ölçme ve ölçekler, istatistiksel verilerin düzenlenmesi, merkeze yığılma ölçüleri, değişim ölçüleri, parametrik ve parametrik olmayan testler, SPSS programına giriş, korelasyon, kay kare bağımsızlık testi, ?t? testi, varyans analizi, madde analizi, güvenilirlik analizi.
İOÖ 603 Okul Öncesi Eğitim Alanında Akademik Makale Yazımı 2 0 2
· Literatür taraması ve problemin tanımlanması, literatürün okunması ve yorumlanması süreci, problemin literatüre dayalı olarak teorik zemininin oluşturulması ve yazımı, alıntılarda dikkat edilecek hususlar, yöntemin seçilmesi ve araştırmanın desenlenmesi, uygulama sonrası yöntemin yazılması, bulguların rapor edilme biçimleri, tartışma kısmının yazımında literatür kullanımı ve dikkat edilecek hususlar, kaynakçanın oluşturulması, ekler kısmının oluşturulması ve APA (2001) makale yazım kuralları
İOÖ 604 Türk Eğitim Tarihi 3 0 3
· Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemi; Hunlardan günümüze Türk devletlerinde örgün eğitim; ilk, orta ve yüksek öğretim metotları, öğretmen yetiştiren kurumlar, eğitimciler, öğretim materyalleri, Osmanlı?nın son döneminde eğitimde modernleşme çabaları, Türkiye Cumhuriyeti döneminde eğitim devrimi, amaçları, harf inkılâbı, modern okullar açılması, halk evleri, köy enstitüleri, eğitim enstitüleri ve yüksek öğretmen okulları; yakın dönemde eğitim alanındaki gelişmeler.
İOÖ 605 Okul Öncesi Dönemde Farklı Yaklaşımlar 2 0 2
· Okulöncesi eğitimde kullanılan farklı eğitim modellerinin kapsamı ve çocuğa bakış açısı bu ders kapsamında ele alınacaktır. Farklı eğitim modellerinde çevre düzenlenmesi materyallerin kullanımı konuları açıklanacaktır. Ayrıca farklı yaklaşımlarda öğretmenin rolü açıklanacaktır
İOÖ 606 Çocuk Edebiyatı 2 0 2
· Dünyada ve Türkiye?de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarını işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin (tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması.
İOÖ 607 Okul Öncesi Dönemde Aile Eğitimi 2 0 2
· Ailenin tanımı, yapısı ve değerleri, aileye yönelik eğitim programları, modelleri ve projeleri, Türkiye?de ve dünyada uygulanan aileye yönelik bazı program örnekleri, yetişkinin tanımı ve yetişkin öğrenmesi, ilköğretimde aile katılım çalışmalarının betimlendiği bir derstir.
İOÖ 608 Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma (Entegrasyon) 2 0 2
· Okul öncesi dönemdeki kaynaştırma dersi, tanımlar, terimler, önem ve modeller; normal ve engelli çocuklar arasındaki etkileşim, entegre ortamların normal ve engelli çocuklar üzerine etkileri, entegrasyonun başarısı için yapılması gereken çalışmalar, entegrasyona karşı çocukların, ailelerin ve eğitimcilerin tutumları ve entegre ortamda eğitimsel ve fiziksel organizasyon konularını kapsamaktadır.
İOÖ 609 Oku1 Öncesi Dönemde Oyun ve Oyun Materyalleri 2 0 2
· Oyun, oyuncak ve oyun materyallerinin tanımı, tarihçesi, çeşitleri, dünyada ve ülkemizde oyun ve oyun materyalleri ile çocuğun gelişimine etkileri konularını kapsamaktadır.
İOÖ 610 Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Yönetim 2 0 2
· Bu derste, okul öncesi eğitim kurumlarının önemi, fiziksel ve eğitsel çevre düzeni, çalışan personel özellikleri, yönetim kavramları ve esasları, yönetim fonksiyonları ve yönetimde insan ilişkileri, Yönetim kuramları ve okul öncesi eğitimde uygulanabilirliği, Yönetim süreci ve alt süreçleri, Yöneticinin rol, yetki ve sorumlulukları, eğitim programının yönetimi, çocukların (öğrencilerin) yönetimi, Personel politikaları geliştirme, mülakat, işe alma etkili iletişim, çalışanları güdüleme, düzenleme, personel değerlendirme, problem çözme, değişikliklerle baş etme, finans planlama ve yönetme konularının tartışılması, özel ve resmi okul öncesi eğitim kurumları yönetmelikleri, derste işlenecek konular doğrultusunda bir okul öncesi eğitim kurumunun gözlemlenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
İOÖ 611 Çocukta Yaratıcılık 2 0 2
· Yaratıcılıkla ilgili tanımlar ve yaklaşımlar, yaratıcılığın gelişimi, yaratıcılık ile ilgili kuramlar, yaratıcılık ile ilişkili olan değişkenler, yaratıcılığı etkileyen faktörler, yaratıcılığın geliştirilmesi, yaratıcılık gelişiminde öğretmenin rolü, erken çocukluk döneminde yaratıcılığı destekleyen etkinlikler.
İOÖ 612 Erken Çocukluk Eğitimi Araştırmaları 2 0 2
· Erken çocukluk dönemindeki ( 0-8 yaş ) çocukların duygusal, sosyal, fiziksel ve bilişsel gelişimlerinin incelendiği araştırmaların incelenmesi. Erken çocukluk döneminde sanat eğitimi, fen eğitimi, matematik eğitimi, oyun gelişimi, çocuk edebiyatı vb. alanlarda Türkiye?de ve Dünyada yapılmış olan araştırmaların incelenmesi, tartışılması ve bilimsel araştırmalara geniş bir bakış açısının kazandırılması amaçlanmaktadır.
İOÖ 613 Bilişsel Gelişim 2 0 2
· Bilişsel gelişimde temel kavramlar, bilişsel gelişimin biyolojik temelleri, bilişsel gelişim dönemleri, bilişsel gelişimde bireysel farklılıklar, kültür ve bilişsel gelişim, zekânın ölçülmesi, çoklu zekâ kuramı, dil ve kavram gelişimi, erken çocukluk döneminde bilişsel gelişimin desteklenmesi.
İOÖ 614 Oyun Yoluyla Matematik Eğitimi 2 0 2
· Oyunun tanımı ve önemi, tarihçesi, oyun ile ilgili kuramlar, oyunun gelişimi ve özellikleri, gelişime olan katkıları, oyun tipleri, öğretim yöntemi olarak oyun, oyun materyallerinin çocuğun yaşına ve gelişimsel özelliklerine göre tanımlanması, oyun materyallerinin çocuğun gelişimine katkısı, oyun materyallerinin ideal özellikleri ve seçimde dikkat edilecek özellikleri, matematik öğrenme kuramlarına bakış, okul öncesi dönemde matematiksel düşüncenin gelişimi, matematiksel kavramların öğretilmesinde öğretim programlarında dikkate alınması gereken temel öğretim ilkeleri, okul öncesinde kazandırılabilecek temel matematiksel kavramlar, oyun yoluyla matematik eğitim etkinlikleri, matematik eğitiminde kullanılan diğer etkinlikler.
İOÖ 615 Erken Çocukluk Eğitiminde Drama 2 0 2
· Dramanın tarihi, Dramanın gelişimine etkisi, Drama ve drama ile ilgili kavramlar, Dramada kullanılan teknikler, Dramanın aşamaları, Drama lideri ve katılımcılar, Dramada mekân ve kullanılan araç-gereçler, Farklı mekânlarda drama (müzede, parkta, hayvanat bahçesinde, sınıfta vs), (erken çocukluk dönemine yönelik etkinlik örnekleri ile birlikte hazırlancak), Erken çocukluk eğitiminde drama, Drama ve yaratıcılık, Drama ve oyun, Drama ve sanat, erken çocukluk dönemine yönelik etkinlik örnekleri, erken çocukluk döneminde olan çocuklar için drama ile eğitim programı hazırlama ve uygulama konusunda teorik ve pratik bilgiler kazanılması amaçlanmaktadır.
İOÖ 616 Seminer 2 0 0
· Çocuk gelişimi ve eğitimi alanında bilim uzmanlığı öğrencisinin özellikle kendini geliştirmesi amacıyla ilgi duyduğu konular çerçevesinde, alan yazında veri toplama yöntemleri, bu konuda hazırlanan içeriği sistematik biçimde yazılı hale getirebilme, yazılı bilgileri sözlü sunabilme becerilerinin geliştirilmesi.
İOÖ 617 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Öğretimi I 2 0 2
· Türk inkılâp tarihinin Cumhuriyet döneminden önceki gelişimi, Atatürk inkılâbının siyasal ve sosyal arka planı, Atatürk ve arkadaşlarının bağımsızlık mücadelesi, Cumhuriyet ve demokrasi felsefesi, yeni Türkiye Cumhuriyetinin dayandığı ilkeler, Mustafa Kemal Atatürk?ün 21. yüzyıl tarihindeki yeri ve liderlik özellikleri, genç kuşakların bu doğrultuda yürümeleri amacıyla Cumhuriyet ve Atatürk bilincinin aşılanması.
İOÖ 618 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Öğretimi II 2 0 2
· Türk inkılâp tarihinin Cumhuriyet döneminden önceki gelişimi, Atatürk inkılâbının siyasal ve sosyal arka planı, Atatürk ve arkadaşlarının bağımsızlık mücadelesi, Cumhuriyet ve demokrasi felsefesi, yeni Türkiye Cumhuriyetinin dayandığı ilkeler, Mustafa Kemal Atatürk?ün 21. yüzyıl tarihindeki yeri ve liderlik özellikleri, genç kuşakların bu doğrultuda yürümeleri amacıyla Cumhuriyet ve Atatürk bilincinin aşılanması.
İNGİLİZCE DERS İÇERİKLERİ
Code and Name of Course : IOÖ 604 History of Turkish Education (2-0-2)
Lecturer : Yrd. Doç. Dr. Zerrin Balkaç
Level of Course : Master
Type of Course : Elective
Content : The importance of Turkish Education History; Formal education in Turkish States since the Hun Empire till the present day; teaching methods in primary, secondary, and higher education systems; teacher training institutions; teachers; teaching materials; modernization endeavours in the last periods of the Ottoman Empire; education reforms during the Turkish Republic: the principles, Alphabet Revolution, establishment of modern schools, community centers, the village institutions, education institutions and higher teacher training schools; the recent developments in education system
Lecturer : Yrd. Doç. Dr. Emine Ahmetoğlu
Level of Course : Master
Type of Course : Elective
Content : Definition, constriction and worthies of family; education programs, models and projecst for family; programs models toward family in Turkey; definition adıult and adult learning; adult psychology, period of adult family theories; family participant in kindergarden education.
Lecturer : Yrd. Doç. Dr. Emine Ahmetoğlu
Level of Course : Master
Type of Course : Elective
Content : The course of ?Integration During Preschool Years? covers such topics as descriptions, terms, importance and models; interaction between normal and handicapped children; effects of integrated settings on normal and handicapped children; studies required for a successful integration; attitudes of children, families and educators toward integration; and physical organization.
Code and Name of Course : IOÖ 609 Play And Play Materıals In Preschool Years (2-0)
Lecturer : Yrd. Doç. Dr. Emine Ahmetoğlu
Level of Course : Master
Type of Course : Elective
Content : The knowledge of play, toys and play materials, the history of play, the theories, the classification and the types of play, the play materials, contributions of play materials to child?s development.
Code and Name of Course:IOÖ 610 Preschool Educational Institutions Management (2-0-2)
Lecturer : Yrd. Doç. Dr. Şenay Bulut Pedük
Level of Course : Master
Type of Course : Elective
Content : In this course, the importance of pre-school educational institutions, physical and educational environmental organization, staff characteristics, management concepts and principles, management functions and management, human relations, management theories and the applicability of pre-school education, management process and the sub-processes, the administrator's role, authority and responsibilities, educational program management, children (students) management, staff policy development, interviewing, hiring, effective communication, staff motivation, organization, staff evaluation, problem solving, coping with changes, to discuss issues of financial planning and management, private and public pre-school educational institutions regulations, the course will be covered in accordance with the institution of a monitoring and evaluation of pre-school educational is intended.
Code and Name of Course : IOÖ 612 Early Childhood Education and Researches (2-0-2)
Lecturer : Yrd. Doç. Dr. Remziye Ceylan
Level of Course : Master
Type of Course : Elective
Content : In this study the aim has been on the revision of the researches which deals with emotional, social, physical and cognitive developments of children in the early childhood period (0- 8 ages),revision and discussion of researches made in Turkey and in the world in the fields of science education, mathematics education, play development, child literature and bringing a broad viewpoint to scientific researches.
Code and Name of Course : IOÖ 614 Teaching Mathematics Through Games (2-0-2)
Lecturer : Yrd. Doç. Dr. Şenay Bulut Pedük
Level of Course : Master
Type of Course : Elective
Content : The definition and importance of the game, its history, theories of play, the game's development and their properties, their contribution to development, game types, as a method of teaching the game, the child's age and developmental characteristics of materials according to the definition of the game, the game material contribution to the development of the child, the ideal characteristics of play materials and election, view of theories of learning mathematics, the development of mathematical thinking in pre-school period, the teaching of mathematical concepts in the curriculum of basic education principles should be taken into account, the basic mathematical concepts in preschool, mathematics educational through play activities, other activities used in mathematics education.
Code and Name of Course : IOÖ 615 Drama in Early Childhood Education (2-0-2)
Lecturer : Yrd. Doç. Dr. Şenay Bulut Pedük
Level of Course : Master
Type of Course : Elective
Content : Historical drama, drama development impact, drama and drama related to the concepts, techniques used in the drama, drama stages, Drama leader, and participants in the drama of space and tools and supplies used in, the drama of different places (museums, park, zoo, in the classroom, etc.), Early childhood education drama, drama and creativity, drama and games, drama and art, examples of activities for early childhood, implementation and preparation of drama in early childhood education program, with the drama of preparing and implementation of the educational programs is intended provide theoretical and practical information.
Code and Name of Course : IOÖ 618 Seminar (2-0-0)
Lecturer : Yrd. Doç. Dr. Emine Ahmetoğlu
Level of Course : Master
Type of Course : Obligatory
Content : Data collection procedures, researching related literature, proper reporting of research results and presenting a study.