Trakya Üniversitesi Senatosunun 06 Mayıs 2014 tarih ve 05 sayılı toplantısında alınan 18 numaralı kararı ile kabul edilen “Trakya Üniversitesi Otopark ve Satış İşletmeleri, Sosyal Tesis İşletmesi Usul ve Esasları” yürürlükten kaldırılarak yerine hazırlanan “Trakya Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı İktisadi İşletmeler Yönergesi” nin aşağıdaki şekliyle uygun olduğuna mevcudun oy birliği ile karar verildi.
T.C
TRAKYA ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK KÜLTÜR VE SPOR DAİRESİ BAŞKANLIĞI
İKTİSADİ İŞLETMELER YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 - (1) Bu yönergenin amacı; Üniversite mensuplarının, eş ve çocukları ile kanunen bakmakla yükümlü oldukları aile bireylerinin, emeklilerinin, öğrencilerinin ve diğer kişilerin sosyal tesisler ve bağlı işletmelerinden ihtiyaçlarını uygun bedelle ve sağlıklı bir şekilde karşılayabilecekleri işletmelerinin kurulması ve işletilmesi ile ilgili yönergeyi belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 - (1) Bu yönerge hükümleri; Trakya Üniversitesi İktisadi İşletmesi tarafından işletilen tüm birimlerin faaliyetlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 - (1) Bu yönerge, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 47 ve 65 inci maddeleri ile 14.07.1965 tarihli ve 657 sayılı devlet Memurları Kanunun 191. Maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – Bu yönergede geçen;
a) Birim: Madde 2’de sayılan işletmeleri,
b) Daire başkanı: Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanını,
c) Depo görevlisi: İşletme müdürünün teklifi ve yönetim kurulunun onayı ile görevlendirilen, iktisadi işletmenin ihtiyacı olarak alınan malları depoda muhafaza edecek ve gerektiğinde ilgili yerlere gönderilmesini sağlayacak görevliyi,
ç) Denetim kurulu: Trakya Üniversitesi İktisadi İşletmeler Denetim Kurulunu,
d) Faaliyet dönemi: Malî yılı,
e) Gerçekleştirme görevlisi: İktisadi İşletme Müdürünü,
f) Harcama yetkilisi: Trakya Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanını,
g) İç denetçi: Üst Yönetici tarafından gerek görüldüğünde İktisadi İşletmeleri denetleme görevini yerine getiren sorumluyu,
ğ) İşletme: Mal ve hizmet üretimine ilişkin faaliyetlerin sürdürülebilmesi için, Üniversiteye bağlı olarak kurulmuş ve tüzel kişiliği olmadan bağlı olduğu üniversite tüzel kişiliği altında faaliyet gösteren iktisadi işletmeyi,
h) İşletme müdürü: İşletmelerden Sorumlu Müdürünü,
ı) İşletme sorumlusu: Trakya Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanını,
i) Malî yıl: Takvim yılını,
j) Maliyet bedeli: Bir varlığın satın alınması, üretilmesi veya değerinin artırılması için yapılan harcamalar veya verilen kıymetlerin toplamını,
k) Muhasebe birimi: Gelir ve alacakların tahsili, giderlerin ve borçların hak sahiplerine ödenmesi, para ve para ile ifade edilebilen değerler ile emanetlerin alınması, saklanması, ilgililere verilmesi, gönderilmesi ve diğer tüm malî işlemlerin kayıtlarının yapılması ve raporlanması işlemlerini yürüten birimi,
l) Muhasebe görevlisi: İşletmelerdeki muhasebe hizmetlerinin yürütülmesinden ve muhasebe biriminin yönetiminden sorumlu görevliyi,
m) Ön ödeme: İşletme müdürünce uygun görülen hâllerde kesin ödeme öncesi avans verilmesi şeklinde yapılan ödemeyi,
n) Rektör: Trakya Üniversitesi Rektörünü,
- o) Rektörlük: Trakya Üniversitesi Rektörlüğünü,
ö) Satın alma görevlisi: İşletme müdürünün teklifi ve yönetim kurulunun onayı ile görevlendirilen, sosyal tesislerde satışı yapılacak olan malları “4734 sayılı Kamu İhale Kanunu”na uygun olarak almaya yetkili ve bu işlemlerle ilgili olarak doğrudan işletme müdürüne karşı sorumlu olan görevlileri,
p) Satış görevlisi: İşletme müdürünün teklifi ve yönetim kurulunun onayı ile görevlendirilen, sosyal tesislerde para ve para ile ifade edilebilen değerleri geçici olarak almaya, muhafaza etmeye, vermeye, göndermeye yetkili ve bu işlemlerle ilgili olarak doğrudan işletme müdürüne karşı sorumlu olan görevlileri,
r) Senato: Trakya Üniversitesi Senatosunu,
s) Sosyal tesis: Üniversiteye ait; misafirhane, lokal, kreş, anaokulu, kuaför, güzellik salonu, spor tesisi, konaklama tesisi, öğrenci yurdu, kamp yerleri, eğitim ve dinlenme tesisleri, kantin-kafeterya, park ve otopark alanı, kongre ve kültür merkezleri, konferans salonları, sanat atölyesi, sinema ve tiyatro salonları, havuz, fitnes alanı, lokanta, market, kırtasiye gibi tesisler, basım-yayım ile Üniversite Yönetim Kurulu tarafından uygun görülen diğer tesisleri,
ş) Taşınır kayıt yetkilisi: Taşınırları teslim alan, sorumluluğundaki ambarlarda muhafaza eden, kullanıcılarına ve kullanım yerlerine teslim eden, bu Yönetmelikte belirtilen esas ve usullere göre kayıtları tutan, bunlara ilişkin belge ve cetvelleri düzenleyen ve bu hususlarda hesap verme sorumluluğu çerçevesinde taşınır kontrol yetkilisi ve harcama yetkilisine karşı sorumlu olan görevlileri,
t) Taşınır kontrol yetkilisini: Taşınır kayıt yetkilisinin yapmış olduğu kayıt ve işlemler ile düzenlediği belge ve cetvellerin mevzuata ve mali tablolara uygunluğunu kontrol eden ve bu konularda harcama yetkilisine karşı sorumlu olan görevlileri,
u) Üniversite: Trakya Üniversitesini,
ü) Veznedar: Muhasebe görevlisi adına ve hesabına para ve parayla ifade edilebilen değerleri geçici olarak almaya, muhafaza etmeye, vermeye, göndermeye yetkili ve bu işlemler ile ilgili olarak doğrudan muhasebe görevlisine karşı sorumlu olan kamu görevlilerini ve yetkili memurları, ifade eder.
v) Yönetim kurulu: Trakya Üniversitesi, İktisadi İşletmeler Yönetim Kurulunu,
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluş ve Faaliyet Alanları
Kuruluş
MADDE 5 – (1) Yükseköğretim kurumları, ilgili yönetim kurulunun önerisi ve Yükseköğretim Kurulunun onayı, Hazine ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü ve Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığının görüşünü alarak iktisadi işletme kurabilirler. Özel yönetmeliklere sermaye limiti, yönetim organları, faaliyet alanları ve istihdam edilecek personelin görev tanımları ile sorumlulukları dışında özel hükümler konulamaz.
(2) Üniversiteye ait olan sosyal tesislerin iktisadi işletmeye devrine ilişkin üniversite yönetim kurulunca karar alınmasından sonra başkaca bir işleme gerek kalmaksızın bütün dayanıklı ve tüketime yönelik taşınırlar iktisadi işletmeye bedelsiz devredilmiş sayılır. Devredilen taşınırlar muhasebe kayıtlarına alınarak iktisadi işletmenin mali tablolarında yer alır.
Faaliyet alanları
MADDE 6 – (1) Üniversite mensupları, emeklileri, öğrencileri, mezunları ile bunların bakmakla yükümlü oldukları kişilerin yararlanmasına yönelik barınma, beslenme, dinlenme ve kültürel hizmetlerin sunulmasına yönelik olarak işletilen; misafirhane, lokal, kreş, anaokulu, kuaför, güzellik salonu, spor tesisi, konaklama tesisi, öğrenci yurdu, kamp yerleri, eğitim ve dinlenme tesisleri, kantin-kafeterya, park ve otopark alanı, kongre ve kültür merkezleri, konferans salonları, sanat atölyesi, sinema ve tiyatro salonları, havuz, fitnes alanı, lokanta, market, kırtasiye gibi tesisler, basım-yayım ile Üniversite Yönetim Kurulu tarafından uygun görülen diğer tesislerdir
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sermaye, Fiyatların Tespiti, Gelir ve Giderler
İlk sermaye
MADDE 7 – (1) Kurulacak işletmenin başlangıç sermayesine ilgili yükseköğretim kurumu bütçesinde bu amaç için ödenek öngörülmek şartıyla katkı sağlanabilir.
(2) İşletmelerin sermaye limitleri, yönetmeliklerinde belirtilir.
(3) İşletmelere tahsis edilen sermaye, üniversite yönetim kurulu kararı ile artırılabilir. Artırılan sermaye tutarı yıl sonu kârlarından karşılanır.
(4) Sermaye kaynakları, başlangıç sermayesi olarak ilgili yükseköğretim kurumu bütçesinden sağlanabilecek katkı, işletme faaliyetlerinden elde edilecek kârlar ile bağış ve yardımlardan teşekkül eder. Ödenmiş sermaye tutarı, tahsis edilen sermaye tutarına ulaştıktan sonra kalan yıl sonu kârı, işletmenin ihtiyaçlarında kullanılmak üzere ertesi yılın gelirlerine ilave edilir. Bağış ve yardımlar sermaye limitine bağlı olmaksızın sermayeye eklenir.
Fiyatların tespiti
MADDE 8 – (1) İşletmelere bağlı sosyal tesislerde üretilen mal ve hizmetlerin fiyatlarının tespitinde piyasa fiyatları göz önünde tutulur. Ancak sosyal içerikli hizmetlerin fiyatlandırılmasında, piyasa fiyatları yanında özellikle kamu yararı dikkate alınır. Mal ve hizmetlerin fiyatları, yönetim kurulunca tespit edilir. Fiyat tespitinde diğer yükseköğretim kurumlarında uygulanan fiyatlar ile üretim ve hizmetin niteliği ve çevre şartları da göz önünde tutulur.
(2) 8/1/2002 tarihli ve 4736 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun hükümlerine göre, işletmeye bağlı sosyal tesisler tarafından üretilen mal ve hizmet bedellerinde işletmecilik gereği yapılması gereken ticarî indirimler hariç herhangi bir kişi veya kuruma ücretsiz veya 3 indirimli tarife uygulanmaz.
Gelirler ve giderler
MADDE 9 – (1) işletmenin gelirleri, işletme adına yapılan mal ve hizmet satışları, şartlı bağış ve yardımlar ile diğer gelirlerden, giderleri ise faaliyet alanlarıyla ilgili giderlerden oluşur.
(2) İktisadi İşletme gelirlerinin tahakkuku ve takibi muhasebe birimince, tahsil işlemleri satış görevlilerince yürütülür.
(3) İşletme faaliyetlerinden elde edilen gelirler, sosyal tesisler itibarıyla ayrı hesaplarda izlenir.
(4) Şartlı bağış ve yardımlar ile diğer gelirler, işletme tarafından açılacak bir hesapta toplanır.
(5) İşletmenin faaliyetlerini yürütmesi için ihtiyaç duyduğu personel 4857 sayılı İş Kanunu kapsamında istihdam edilir. İktisadi işletmenin yıllık toplam personel giderleri, iktisadi işletmenin en son yıl faaliyet gelirleri toplamının her yıl, bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılması sonucu bulunacak miktarın yüzde ellisini aşamaz. Yıl içerisinde aylık ve ücretlerde beklenmedik bir artışın meydana gelmesi sonucunda personel giderlerinin söz konusu oranları aşması durumunda, cari yıl ve izleyen yıllarda personel giderleri bu oranların altına ininceye kadar iktisadi işletmeye yeni personel alımı yapılamaz.
(6) Beşinci fıkrada belirlenen oranı aşan iktisadi işletmeler tarafından Cumhurbaşkanlığından izin alınmaksızın işçi alımı yapılamaz.
(7) Üst Yönetici tarafından 2457 sayılı Kanunun 13-b/4 maddesine göre görevlendirilen personele yönetim kurulu tarafından belirlenen fazla çalışma süresi ve saat ücreti üzerinden fazla çalışma karşılığı ödeme yapılır.
(8) Yıllık kârdan, varsa geçmiş yıla ait zararlar, muaccel ve cari faaliyet döneminde vadesi dolacak borçlar ve bu maddenin 7 inci fıkrası kapsamındaki kişilere ödenecek huzur hakkı ile işletmenin faaliyetlerinin döndürülebilmesi için gerekli kaynak ayrıldıktan sonra kalan miktarı, hesapların kapatılmasını takip eden bir ay içinde yükseköğretim kurumu hesabına yatırılır.
Giderlerin ödenmesine ilişkin belgeler ve muhafazası
MADDE 10 - (1) İşletme ile ilgili her türlü gelir ve giderin belgelendirilmesi esastır.
(2) İşletme hesaplarından yapılacak harcamalarda ödeme belgesine bağlanacak kanıtlayıcı belgeler hakkında, 213 sayılı Vergi Usul Kanununda belirtilen fatura ve fatura yerine geçen belgeler ile 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 50 nci maddesine göre düzenlenen Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği hükümleri kıyasen uygulanır.
(3) Muhasebeleştirme belgesi olarak Yönetmelik eki muhasebe fişini kullanırlar.
(4) Sosyal tesislerin muhasebe kaydına esas tüm belgeleri ve ekleri yevmiye numarası kayıt sırasına göre dosyalanır. Sözkonusu defterler, belgeler ile alındılar ve diğer tüm evraklar usulüne göre arşivlenir ve saklama süresince muhafaza edilir.
Ödeme ve tahsilat
MADDE 11 – (1) Ödeme ve tahsilatın banka kanalıyla yapılması esastır. Ancak zorunlu durumlarda İşletme Sorumlusunun görevlendireceği veznedar veya kasa sorumlusu da makbuz karşılığı ödeme ve tahsilat yapabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yönetim Kurulu Görevleri ve Çalışma Esasları
Yönetim kurulu
MADDE 12 - (1) Yönetim Kurulu üst yönetici tarafından görevlendirilen bir başkan ve en az 2, en çok 4 üyeden oluşur.
(2) Yönetim kurulu başkanı, üst yönetici tarafından memuriyet veya çalışma unvanına bağlı kalmaksızın, işletmeye ait faaliyetleri bu Yönetmelikte belirtilen usule uygun şekilde yapabilecek bilgi ve niteliklere sahip personel arasından iki yıl için 2547 sayılı Kanunun 13/b4 maddesine göre görevlendirilir. Yönetim Kurulu Üyeleri ise üst yönetici tarafından iki yıl 5 süre ile 2547 sayılı Kanunun 13/b-4 maddesine göre görevlendirilen üniversite personelinden oluşur.
Yönetim kurulunun görevleri
MADDE 13 - Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) İşletme Müdürünü belirleyerek Rektörün onayına sunmak,
b) Bu yönergenin 2. maddesinde sayılan İktisadi İşletmeler ile ilgili kararlar almak,
c) Bu tesislere ait genel ilkeleri hazırlayarak Rektörün onayına sunmak,
ç) Hizmet ve etkinliklerin bu yönergen, hükümlerine uygun olarak yürütülmesini sağlamak,
d) İhtiyaçlar doğrultusunda ve mevzuat hükümleri uyarınca bu yönerge hakkında değişiklik önerilerini Senatonun onayına sunmak,
e) Tüm giderleri işletme gelirlerinden karşılanmak üzere, tesislerde hizmeti yürütmek amacıyla görevlendirilecek personeli belirlemek,
f) İşletmelerin (gerekli gördüğünde), kısmen ya da tamamen kiraya verilmesi veya çeşitli hizmetlerin kurum personeli yerine, doğrudan müstecire verilmek suretiyle işletilmesi konusundaki teklifi Rektörün onayına sunmak,
g) Her yıl İşletme Bütçe taslağını hazırlamak ve Rektörün onayına sunmak,
ğ) Her mali yılsonunda faaliyet raporu hazırlamak,
h) Defter kayıt ve hesapların mevzuata uygun tutulmasını gözetmek ve sağlamak,
ı) İşletme personelinin iş – görev tanımlarını ve süreçlerini belirlemek,
i) İşletmelerinin çalışmalarını düzenli, etkin ve verimli yürütülmesini sağlayacak yönergeyi tespit etmek, genel ilke kararları ile tedbirleri almak,
j) İşletmelerden faydalanma bedellerini belirlemek.
k) İşletmelerin demirbaş, makine ve teçhizat bağışlarına ilişkin karar vermek,
l) Yönetim Kurulu, verilecek hizmetlerin türünü ve kalitesini belirler. Hizmet bedelleri hiçbir şekilde maliyetin altında belirlenmez.
m) Yönetim Kurulu ayda en az bir kez toplanır, kurul başkanı gerekli gördüğü hallerde Yönetim Kurulunu toplantıya çağırır. Kararlar katılanların salt çoğunluğu ile alınır ve karar defterine usulüne göre yazılır. Yönetim Kurulu kararlarının, onaylı karar defterine tarih ve sayı numarası ile kaydedilmesi esastır.
n) Yönetim Kurulu, Rektörün vereceği diğer görevleri yapar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Denetim Kurulu ve Görevleri
Denetim kurulu
MADDE 14 - (1) Rektör tarafından üniversite personeli arasından 2 (iki) yıl süre anılan görevi yürütmek üzere (Yönetim Kurulu Üyeleri Dışından) 2547 sayılı Kanunun 13/b-4 maddesine göre görevlendirilen biri mali konularda deneyimli toplam 3 (üç) kişiden oluşur
Denetim kurulunun görevleri
MADDE 15 - (1) 2. madde kapsamındaki yerlerin;
a) Yönetim Kurulunun usulünce toplanıp toplanmadığı, gerekli kararların alınıp alınmadığı, çalışmalarının yeterli olup olmadığı hususlarını karar defteri üzerinden incelemek ve değerlendirmek,
b) Banka ve kasa iş ve işlemlerinin usulünce yürütülüp yürütülmediğini, işletme ve banka kayıtları arasında ve hesaplarda mutabakat bulunup bulunmadığını, muhasebe kayıtları ve ekstreler üzerinden incelemek ve değerlendirmek,
c) Gerektiğinde kasa ve depolarda tam veya örnekleme sayım yapmak,
ç) Gelir-gider durumunu, hizmet ünitelerinin verimliliğini, personelin çalışma durumunu izlemek, değerlendirmelerde bulunmak,
d) Muhasebe kayıtlarının zamanında tutulup tutulmadığını, kayıtların düzenli olup olmadığını kontrol etmek,
e) Mali tabloların kayıtlara ve kurumun gerçek durumuyla uyumlu olup olmadığını araştırmak, kurumun mali yapısı ve bütçesiyle ilgili değerlendirmelerde bulunmak,
f) Ocak ayı içinde yılsonu faaliyet raporunu denetlemek ve denetim raporunu Rektörün onayına sunmak,
g) Rektör gerek gördüğünde İktisadi İşletme, Denetim Kurulu veya İç Denetçi tarafından idari ve mali yönlerden denetlenir. Mali yılsonunda, tüm kayıtların ve bilançonun incelenmesine dayanan rapor üst yöneticiye sunulur. Bu raporlar genel zaman aşımı süresince saklanır.
ğ) Denetim Kurulu, Rektörün vereceği diğer görevleri yapar.
ALTINCI BÖLÜM
İktisadi İşletme Sorumlusunun Görevleri
İktisadi işletme sorumlusunun görevleri
MADDE 16 - (1) İktisadi İşletme Sorumlusunun görevleri şunlardır:
a) Bu yönergeye ait hükümleri ve Yönetim Kurulu Kararları doğrultusunda tesislerin işletilmesini ve düzenini sosyal hizmet anlayışı içerisinde yürütülmesini sağlamak,
b) Tesislerle ile ilgili defter ve belgelerin zamanında ve usulüne uygun olarak düzenlenmesini ve takip edilmesini sağlamak,
c) Harcama Yetkilisi görevini yürütmek,
ç) Rektörün vereceği diğer görevleri yapmak.
YEDİNCİ BÖLÜM
İktisadi İşletme Müdürünün Görevleri
İktisadi işletme müdürünün görevleri
MADDE 17 - (1) Rektör tarafından görevlendirilen İşletme Müdürünün görevleri şunlardır:
a) İşletme Sorumlusunun 9. madde’de sayılan görevlerine yardımcı olmak,
b) Satın alma iş ve işlemlerindeki gerçekleştirme görevini yürütmek,
c) İşletmeye bağlı tesislerin koordinasyonunu sağlamak,
ç) Yönetim Kuruluna sunulacak teklif, rapor, bilanço, gelir – gider cetveli ve bütçeyi hazırlamak,
d) Sosyal Tesislerin her türlü iş ve işlemleri hakkında İşletme Sorumlusunun, Yönetim ve Denetim Kurulunun sözlü ve yazılı bilgi taleplerini yerine getirmek, bu kurullarca istenilmesi halinde her türlü belgeyi sunmak,
e) Satış görevlilerinin hesap, belge ve işlemlerini belirsiz zamanlarda rutin olarak denetlemek.
f) Bankalarda vadeli ve vadesiz hesaplar açmaya, bu hesaplarda oluşan mevduatların değerlendirilmesi yönünde tüm bankacılık olanaklarını kullanmaya, internet bankacılığı ile ilgili her türlü işlemi yapmaya, hesaplar üzerinden POS başvurusu yapmaya yetkilidir.
g) Yönerge hükümleri ve Yönetim Kurulu kararları doğrultusunda tesislerin işletilmesini ve düzenini sağlayarak, tesislerde görevlendirilen personelin sevk ve idaresini sağlamak, çalışma sistemi ve düzeni için talimat hazırlamak.
ğ) Tesisler ile ilgili defter ve belgelerin zamanında ve usulüne uygun olarak düzenlenmesini takip etmek.
h) Ödeme ve tahsilatın banka kanalıyla yapılmasını sağlamak.
ı) İşletme için gerekli elemanların yönetim kurulu kararı ile alınmasını sağlamak.
i) İşletmelerde çalışan personelin görevlerini tanımlamak ve tebliğ etmek,
j) Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığına bağlı ve sorumlu olarak çalışmak.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
İktisadi İşletmelerin İşletilmesi
Personel çalıştırılması
MADDE 18 - (1) Tüm giderleri İktisadi İşletmelerden karşılanmak ve İktisadi İşletmelerde hizmetleri yürütmek üzere Yönetim Kurulunun kararı ile personel istihdam edilir.
(2) Personel, İşletme Müdürünün tanımladığı görevleri 4857 Sayılı İş Kanunu hükümleri uyarınca yerine getirmekle sorumludur.
Çalışanlara ödenecek ücretler
MADDE 19 – (1) Çalışan personele her yıl Asgari Ücret Tespit Komisyonunca belirlenen asgari ücretten az olmamak üzere, Yönetim Kurulu tarafından belirlenen ücretler ödenir.
Bedel alma zorunluluğu
MADDE 20 - (1) İktisadi İşletmelerden, hiçbir resmi veya özel kuruluşa ya da şahsa maliyetinin altında veya bedelsiz iş yapılamaz, hizmet verilemez ve mal satılamaz.
Mali hükümler
MADDE 21 - (1) İktisadi İşletmelerinin tüm satınalma ihtiyaçları, giderleri, hesap ve mali yükümlülükleri yürürlükteki mali mevzuata göre Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı İktisadi İşletmeler Müdürlüğünce yürütülür.
Mal ve hizmet alımı ve avans kullanımı
MADDE 22 - (1) Mal ve hizmet alımının piyasadan temin edilmesi durumunda, fiyat, kalite ve talep koşulları göz önünde tutulur. Bu konuda teklif alınarak yapılacak piyasa araştırmasına göre, yaklaşık maliyet tespit edilir. Satınalma işlemlerini yürüten personele, ihtiyaç doğrultusunda avans verilebilir. Avansın en geç 30 gün içinde mahsubu veya iadesi sağlanır.
Hesap açılacak banka ve yetki kullanımı
MADDE 23 - (1) İşletme adına hesap açmaya, hesap kapatmaya, bu hesaplardan para çekmeye, İktisadi İşletme Sorumlusunun izni ile İktisadi İşletme Müdürü ve Muhasebe Görevlisinin müşterek imzaları ile yapılır. Bu yetkililerin noterden düzenlenecek imza sirküleri, ilgili banka şubesine önceden verilir.
Kasa limiti
MADDE 24 - (1) İktisadi İşletmelerin kasasında ertesi güne devretmek üzere en fazla her yıl İktisadi İşletme Yönetim Kurulu tarafından belirlenen miktarda para bulundurulabilir. Bu miktar üzerindeki paralar, saat 16.00’ya kadar ilgili banka şubesine yatırılır.
(2) Ancak işin gereği olarak, saat 16.00’dan sonra tahsil edilen paralar ile tatil günlerinde yapılan tahsilat mesai dışında ATM aracılığıyla yatırılır veya işletme kasasında saklanır ve takip eden ilk mesai günü bankaya yatırılır.
Tahsilat ödeme ve avans işlemleri
MADDE 25 - (1) Kurumlarca yapılacak her türlü tahsilat; mevzuat gereği düzenlenmesi gereken makbuz ve belgelere istinaden, muhasebeden sorumlu memur ya da hizmet ünitelerinde yazar kasayı kullanan görevliler tarafından yapılır. Bu görevlilerin bulunmadığı durumlarda, İktisadi İşletmeler Müdürü’nün yazılı olarak belirleyeceği personel tarafından da tahsilat yapılır. Bu şekilde tahsil edilen para banka hesabına yatırılarak alınan dekont, muhasebeden sorumlu memura teslim-tesellüm çizelgesi imzalanarak teslim edilir. Bunların dışında kalan personel, hiçbir şekilde para tahsil edemez.
(2) Kurumlarca yapılacak her türlü ödemeler ise; İktisadi İşletme Müdürünün mevzuat gereği düzenlenmesi gereken makbuz ve belgelere istinaden Muhasebe Görevlisinin imzasını takiben veznedar tarafından yapılır.
(3) Ödemeler; bankadan, kişi ya da kurum adına düzenlenecek ödeme emri veya gönderme emri ile yapılır. Ancak, her yıl Yönetim Kurulunca belirlenen miktara kadar yapılacak alımlar için belirlenen ödemelerin kasadan yapılması mümkündür.
(4) Tahakkuk ve ödeme işlemlerinin tamamlanmasını beklemeyecek kadar aciliyeti olan giderler avans işlemi ile karşılanır.
(5) Avans verilen görevliler; aldığı avanstan, yaptığı harcamalara ilişkin harcama belgelerini, avansın verildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde kuruma teslim etmek, artan parayı da iade etmekle yükümlüdürler. Ancak; mali yılın sonunda, bir aylık sürenin dolması beklenmeksizin alınan avansın yılı içinde kapatılması zorunludur.
Yıl sonu işletme karı
MADDE 26 – (1) İşletmenin bir mali yılı sonu itibariyle konsolide edilen vergiden sonraki net kârı, karşılıklar, planlanan tahmini bütçedeki demirbaş ve sarf alımları ile çalışanların ihbar ve kıdem tazminatları karşılıkları düşülerek, Yönetim Kurulunca belirlenecek bir oranda ertesi yılın Mart ayı sonuna kadar Trakya Üniversitesi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığına “ İktisadi İşletmeler Geliri ” olarak nakden aktarılır.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Taşınır işlemleri
MADDE 27 - (1) İşletmelerce edinilen taşınırların kayıtlara alınmasında, verilmesinde ve izlenmesinde, 28/12/2006 tarihli ve 2006/11545 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Taşınır Mal Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
(2) İşletme bünyesinde, 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu hükümleri kapsamında kurumlar vergisi mükellefiyeti tesis edilmiş olan sosyal tesisler tarafından edinilen dayanıklı taşınırlar için ayrılan amortisman, maddi duran varlıkların kayıtlı değerlerine eşit hale geldiğinde ilgili muhasebe hesapları ile ilişkilendirilmek suretiyle yükseköğretim kurumu taşınır birimine devredilebilir.
Kurum taşınmazların kullanımı
MADDE 28 – (1) İşletme tarafından kullanılan sosyal tesislerin elektrik, su, ısınma, küçük bakım onarım vb. giderleri işletme gelirleri ile karşılanır.
(2) İktisadi işletmelerin tüzel kişiliklerinin bulunmaması ve bağlı olduğu üniversite tüzel kişiliği altında faaliyet göstermesi nedeniyle sosyal tesislerin işletilmesine ilişkin ayrıca kira bedeli ödenmez.
Para ve para ile ifade edilen değerlerin muhafazasında sorumluluk
MADDE 29 - (1) Satış görevlileri; para ve parayla ifade edilen değerlerin yönetmelik ve yazılı talimatlara göre alınmasını, muhafaza edilmesini ve gerekli güvenlik tedbirlerinin alınmasını sağlamakla yükümlüdürler.
İhale işlemleri
MADDE 30 - (1) İşletmenin faaliyetleri ile ilgili olarak alınan Mal ve Hizmetlere ilişkin 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununu hükümleri uygulanır.
Hatalı ödemeler
MADDE 31 – (1) İşletmesi tarafından yapılan ücret, ikramiye, ilave tediye ve benzeri ödemelerin mevzuata aykırı olarak yapıldığının sonradan anlaşılması halinde yapılmış olan ödemeler, ilgili mevzuata göre tahsil edilir
ONUNCU BÖLÜM
Son Hükümler
Yönergede hüküm bulunmayan haller
MADDE 32 - (1) Bu yönergede hüküm bulunmayan hallerde 2547 sayılı Kanun ve Devlet Memurları Kanunu ve diğer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır
Yürütmeye ilişkin hüküm bulunmayan haller
MADDE 33 - (1) Bu yönergede yer almayan ancak Sosyal Tesislerin yürütülmesi konusundaki tüm hükümleri Sosyal Tesisler Yönetim Kurulu karar almaya yetkilidir.
Yürürlükten kaldırılan
MADDE 34 - (1) Trakya Üniversitesi Senatosunun 06 Mayıs 2014 tarih ve 05 sayılı toplantısında alınan 18 numaralı kararı ile kabul edilen “Trakya Üniversitesi Otopark ve Satış İşletmeleri, Sosyal Tesis İşletmesi Usul ve Esasları” yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 35 - (1) Bu yönergeye ait hükümler, Üniversite Senatosunun onayı ile yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 36 - (1) Bu yönergeye ilişkin hükümleri, Rektör yürütür.