Senato Kararı

Toplantı Tarihi : 24 Kasım 2009 Salı

Toplantı Sayısı : 19

Karar No : 15


Trakya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Pedagojik Formasyon Programı Yönetmelik taslağına ilişkin, Kanun, Tüzük, Yönerge, Yönetmelik Tetkik ve İnceleme Komisyonu?nca hazırlanan 20.11.2009 tarihli rapor görüşüldü:

 

Trakya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Pedagojik Formasyon Programı Yönetmeliği?nin aşağıdaki şekliyle uygun olduğuna mevcudun oybirliği ile kabul edildi.

 

T.C.

TRAKYA ÜNİVERSİTESİ

FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ

PEDAGOJİK FORMASYON PROGRAMI YÖNETMELİĞİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

 

Amaç

 

MADDE 1 ? (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Trakya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesinde kayıtlı oldukları lisans programlarında eğitimlerini başarıyla sürdüren öğrencilere aynı zamanda pedagojik formasyon programına belge almak amacıyla devam etme imkânı tanımak ve Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programlarındaki formasyon derslerinin verilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

 

Kapsam  

 

MADDE 2 ? (1) Bu Yönetmelik, pedagojik formasyon derslerinin ve derslerin açılacağı yarıyılların belirlenmesine, ders programları ve içeriklerinin düzenlenmesine ilişkin faaliyetleri kapsar.

 

Dayanak

 

MADDE  3 ? (1) Bu Yönetmelik, 4.11.1981 tarih ve 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu?nun 14. maddesi, 2547 Sayılı Yüksek Öğretim Kanunu?nun Ek 27. maddesi (Ek: 17/9/2004-5234/2 md.) ve 27.08.2009 tarihli Yükseköğretim Genel Kurulunun toplantısında alınan karara dayanılarak hazırlanmıştır.

 

Tanımlar

 

MADDE  4 ? (1) Bu Yönetmelik?de geçen;

 

a)      Dersler: Pedagojik formasyon derslerini,

 

b)      Eğitim-Öğretim: Pedagojik formasyon eğitim-öğretimini,

 

c)      Fakülte: Trakya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesini,

 

ç )  İlgili Yönetim Kurulu: Trakya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yönetim Kurulunu,

 

d)  Koordinasyon Kurulu: Pedagojik Formasyon Koordinasyon Kurulunu,

 

e)   Lisans öğretimi: Fakültenin verdiği eğitim-öğretimi,

 

f)   Rektör: Trakya Üniversitesi Rektörünü,

 

g)   Senato: Trakya Üniversitesi Senatosu,

 

ğ)   Üniversite: Trakya Üniversitesini,

 

h)   Üniversite Yönetim Kurulu: Trakya Üniversitesi Yönetim Kurulunu, 

 

ifade eder.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Eğitim-Öğretimle İlgili Genel Esaslar

 

Pedagojik Formasyon Eğitimi

 

MADDE  5 ? (1) Pedagojik formasyon eğitimi, Üniversitemizin ?Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile mezun Oldukları Yükseköğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Çizelge?sinde bulunan alanlarda lisans düzeyinde eğitim-öğretim veren Fen-Edebiyat Fakültesi bünyesinde verilir.

 

(2) Pedagojik formasyon dersleri, 3. yarıyılın başında başlayarak lisans öğretimi sırasında altı yarıyıla yayılacak şekilde bir bütün olarak uygulanır.

 

 

Başvuru ve Kabul Esasları 

 

MADDE  6 ? (1) Fakültenin ilgili bölümlerindeki öğrenciler, pedagojik formasyon derslerine başvurabilirler .

 

a)      Başvurular 3. yarıyılın başında, Fakültenin öğrenci işleri bürosuna yazılı olarak yapılır.

 

b)      Pedagojik formasyon derslerine, sadece Fakültenin ilgili lisans programlarında kayıtlı öğrenciler başvurabilir. Programa alınacak öğrenci kontenjanı, her eğitim-öğretim yılı başında, Fakültenin önerisi ile Üniversite Senatosu tarafından tespit edilir. Kontenjanların doldurulmasında öğrencilerin kayıtlı oldukları lisans programındaki genel not ortalamaları dikkate esas alınır.

Dersler

 

MADDE 7 ?(1) Pedagojik formasyon dersleri halen Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programı?nda verilmekte olan derslerden oluşur (Çizelge-1).

 

            Çizelge-1?deki italik ve kalın yazılı olan dersler pedagojik formasyon dersleridir. Bu dersler eğitim bilimleri uzmanları tarafından verilir. Diğer dersler her alanın kendine özgü koşulları kapsamında ilgili bölümlerin kendi öğretim elemanları veya bu alanlarda uzman kişiler tarafından verilir.

Pedagojik formasyon derslerinin kodları dersin açıldığı yarıyıl ve ders sayısına göre ortak olarak belirlenir.

 

Kayıt Yenileme    

 

MADDE  8 -  (1)Pedagojik formasyon derslerini almakta olan öğrenciler Üniversitemiz lisans akademik takviminde belirlenen katkı payı yatırma ve kayıt yenileme dönemlerinde, okumakta oldukları lisans programı için kayıt yenileme işlemini yaparken o yarıyılda açılacak pedagojik formasyon dersleri için de kayıt işlemini tamamlamalıdır.

 

Öğrenim Ücreti

 

MADDE  9 -  (1) Pedagojik formasyon programı isteğe bağlı olup, ücretlidir. Ödenecek ücret miktarı her eğitim-öğretim yarıyılı başında Fakülte Yönetim Kurulu teklifi ve Üniversite Yönetim Kurulunun onayı ile belirlenir. Programa devam eden öğrenciler, kayıtlarını yeniletebilmek için her yarıyılda almak istedikleri dersin öğrenim ücretini ödemek zorundadırlar. Kaydın silinmesi halinde, alınan öğrenim ücreti iade edilmez. Öğrenim ücreti, ilgili mevzuata göre tahsil edilir ve harcanır.

 

Derslere Devam, Başarı Notu, Başarı Notunun Hesaplanması ve Sınavlar

 

MADDE  10 ? (1)     Derslere devam zorunluluğu, başarı notu, başarı notunun hesaplanması ve sınavlar, Üniversitemizin ?Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği? ile ilgili Fakültenin Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği?nin ilgili hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı kararları ve genelgelerine göre yapılır.

 

Pedagojik formasyon derslerinin notları mevcut lisans programı notlarını ve mezuniyet notunu etkilemez. Pedagojik formasyon dersleri ve notları ayrı bir transkriptte gösterilir.

 

Başarı-Başarısızlık Durumu

 

MADDE  11 ?(1) Fakültemizin lisans programlarına devam eden ve aynı zamanda pedagojik formasyon derslerini almış bir öğrencinin Pedagojik Formasyon Belgesi alabilmesi için kayıtlı olduğu lisans programının ve pedagojik formasyon derslerinin tamamını başarması gerekir.

 

(2) Lisans eğitimleri sırasında pedagojik formasyon programına kayıt yaptırmış olan öğrenciler,  lisans programından mezun oldukları takdirde, en geç iki yarılda pedagojik formasyon programını başarıyla tamamlamakla yükümlüdürler.

 

 

 

Pedagojik Formasyon Belgesi                               

MADDE  12 -            (1) Pedagojik formasyon derslerinin tamamını başaran öğrenciye ?Pedagojik Formasyon Belgesi? verilir.          

 

(2) Pedagojik formasyon derslerinin tamamının başarı ile verilmesi öğrenciye sadece öğretmenliğe başvuru için gerekli belgeyi sağlar. Öğretmenlik hakkı ancak Millî Eğitim Bakanlığı mevzuatı kapsamındadır.

 

(3) Lisans düzeyinde alınan Pedagojik Formasyon Belgesi, Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Diplomasının sağladığı özlük haklarının sağlamaz.

 

Pedagojik Formasyon Koordinasyon Kurulu  

 

MADDE 13? (1) Pedagojik formasyon derslerinin açıldığı Fakültede Dekan Yardımcısı başkanlığında, alan ve formasyon eğitimi veren bölüm/ program temsilcilerinden oluşan Koordinasyon Kurulu kurulur.

 

(2) Koordinasyon Kurulu?nun amacı; ilgili birim ve kişiler arasında iş birliği ve uyumu sağlamaktır.

 

(3) Koordinasyon Kurulu?nun görevi; Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması dersleri için, bu derslerin uygulama kısımlarının yapılacağı Millî Eğitim Bakanlığına (MEB) bağlı okulların listesinin güz yarıyılı için temmuz ayında, bahar yarıyılı için  ocak ayında hazırlanması; bu okulların ve okullara gidecek öğrenci listesinin MEB?e iletilmesidir.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

 

Hüküm Bulunmayan Haller

 

MADDE  14 ? (1) Bu Yönetmelik?de bulunmayan hâllerde, Trakya Üniversitesi Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, ilgili Fakültenin Lisans Öğretim ve Sınav  Yönetmeliği, ilgili diğer mevzuat hükümleri, konuyla ilgili Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı kararları ve genelgeleri, Senato, ilgili Fakülte Kurulu veya Yönetim Kurulu kararları uygulanır.  

 

Çizelgeler

 

MADDE  14 ? (1) Bu Yönetmelik ekinde bulunan ?Çizelge-1? gerekli görüldüğünde usulüne uygun olarak değiştirilebilir ve yapılan değişiklikler Yönetmelik hükümlerine tabi olur.

 

GEÇİCİ MADDE 1- (1) Pedagojik formasyon dersleri, 2009-2010 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında sadece Fen-Edebiyat Fakültesi?nin; ? Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar il Mezun Oldukları Yükseköğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Çizelge?sinde yer alan bölümlerde açılır.

 

 GEÇİCİ MADDE  2-  (1) Pedagojik formasyon derslerini; 2009-2010 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında 2.sınıf öğrencileri Çizelge-1?de yer alan program doğrultusunda alırken, 3 ve 4. sınıf öğrencileri ile ilgili uygulama ise Senatonun kararından sonra hazırlanacak hızlandırılmış bir program çerçevesinde yeniden ele alınacaktır.

Yürürlük   

MADDE  15- (1) Bu Yönetmelik 2009-2010 eğitim- öğretim yılı bahar yarıyılından itibaren uygulanmak üzere Senato tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

 

Yürütme

MADDE   16 -   (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Trakya Üniversitesi Rektörü yürütür.        

 

ÇİZELGE-1

PEDAGOJİK FORMASYON DERSLERİ VE YARIYILLARI

 

2.SINIF

 

3. Yarıyıl  (Güz)

 

 

4.Yarıyıl ( Bahar)

MB 601 Eğitim Bilimine Giriş

 

2-0-2

 

MB 612  Öğrenme Öğretme Kurum ve Yaklaşımlar

2-0-2

MB 602 Gelişim Psikolojisi

2-0-2

 

MB 611 Rehberlik

2-0-2

MB 603 Program Geliştirme ve Öğretim

2-0-2

 

GK 610 Seçmeli Ders ( Genel Kültür) **

2-0-2

 

3.SINIF

 

5. Yarıyıl  (Güz)

 

 

6.Yarıyıl ( Bahar)

MB 605 Okul Deneyimi *

1-4-3

 

MB 608 Öğretim teknolojileri ve Materyal Geliştirme 

2-2-3

MB 606 Ölçme ve Değerlendirme

2-0-2

 

AB 613 Alan Eğitiminde Araştırma

Projesi

2-2-3

 

4.SINIF

 

7. Yarıyıl  (Güz)

 

 

8.Yarıyıl ( Bahar)

MB-607 Sınıf Yönetimi

2-0-2

 

MB 609 Öğretmenlik Uygulaması * 

2-6-5

MB-604 Özel Öğretim Yöntemleri 

3-2-4

 

 

 

 

(*) Bu derslerde; aday öğretmenler için öğretmenlik uygulamalarında yol göstermek üzere Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca yayınlanan ? Aday Öğretmen Kılavuzu?ndan yararlanılır.

 

(**) Genel Kültür Dersi, alan eğitimi veren bölümler tarafından açılır.