Üniversitemiz Sosyal Bilimleri Enstitüsü
Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı Bilimsel
Hazırlık Programında okutulan derslerin kaldırılmasına ve bu programa yeni
dersler eklenmesine ilişkin, Eğitim-Öğretim Komisyonu?nca hazırlanan 24.03.2010
tarihli rapor görüşüldü:
Sosyal Bilimleri Enstitüsü Yabancı Diller
Eğitimi Anabilim Dalı İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı Bilimsel Hazırlık
Programında okutulan aşağıdaki derslerin kaldırılmasının ve yeni derslerin
eklenmesinin uygun olduğuna mevcudun oybirliği ile karar verildi.
Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı, İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı
Bilimsel Hazırlık Programından kaldırılan dersler
Dersin Kodu Dersin Adı TUK S/Z
YDB 501 Dil Edinimine Giriş 3 0 3 Z
YDB 502 İngiliz Dili Öğretiminde Yaklaşımlar 3 0 3 Z
YDB 503 Akademik Almanca 6 0 6
Z
Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı, İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı
Bilimsel Hazırlık Programına yeni eklenen dersler
Güz Yarıyılı
Dersin Kodu Dersin Adı TUK S/Z
YDB 501 Dil Edinimine Giriş 3 0 3 S
YDB 503 İngiliz Dili Öğretiminde Yaklaşımlar I 3 0 3 S
YDB 505 Özel Öğretim Yöntemleri I 3 0 3 S
YDB 507 Dil Becerilerinin Öğretimi I 3 0 3 S
Bahar Yarıyıl
Dersin Kodu Dersin Adı TUK S/Z
YDB 502 İngiliz Dili Öğretiminde Yaklaşımlar II 3 0 3 S
YDB 504 Özel Öğretim Yöntemleri II 3 0 3 S
YDB 506 Dil Becerilerinin Öğretimi II 3 0 3 S
YDB 508 Bilimsel Araştırma Yöntemleri 3 0 3 S
DERS İÇERİKLERİ
YDB 501 Dil Edinimine Giriş 3
0 3
- Birinci ve ikinci dil edinimi kuramları
(davranışçılık, doğuştanlık, bilgi işlemleme,
bağlantıcı modeller, etkileşimsel yaklaşım); anadil ile erek dilin gelişim
evreleri ve süreçleri; durum çalışmaları, bütünce verilerinden ana ve erek
dil kullanımlarının karşılaştırılmalı çözümlemesi (örn.:
CHILDES veritabanı), sınıf içi ikinci dil etkileşiminin kayıtları ve
çevriyazısı aracılığıyla çocuklarda ve yetişkinlerdeki ikinci dil
ediniminin karşılaştırılması, anadil ediniminde gelişim aşamaları , ikinci
dildeki biçim-sözdizimsel gelişim evreleri, ikinci diledinimi
süreçleri, ikinci dil ediniminde öğrenen özellikleri ve nihai kazanımdaki
bireysel farklılıklar (örn.: kişilik etkisi, dil yeteneği, zeka, edinim
yaşı, motivasyon ve tutum, öğrenen tercihleri ve inançları), ikinci dil ve
yabancı dil öğrenim bağlamlarının farklılığı (örn.: doğal ve örgün eğitim
ortamları)
YDB 502 İngiliz Dili
Öğretiminde Yaklaşımlar II 3
0 3
- İngiliz Dili Öğretiminde (İDÖ) ders tasarımı,
ikinci/yabancı/ uluslar arası/ özel amaçlı/ akademik dil olarak İngilizce
gibi farklı öğrenci ihtiyacına uygun yaklaşımlar; yapılandırmacı yaklaşım,
içerik odaklı, görev odaklı, sorun odaklı, bütünce odaklı dil öğretimi,
çoklu zeka ve bütüncül dil yaklaşımı gibi güncel
uygulamalar; ikinci/ yabancı dil öğretimi ve dil öğretiminde kültürün
önemi, teknolojinin dil sınıflarında kullanımı, gelişen dünyada iletişimin
yeri ve kültürler arası etkileşim.
YDB 503 İngiliz Dili
Öğretiminde Yaklaşımlar I 3
0 3
- İngiliz Dili Öğretiminde (İDÖ) temel konu ve
süreçler; yaklaşım, yöntem ve teknik kavramların arasındaki ayrımlar ve bu
kavramların İngilizce öğretimindeki önemi; İngilizce öğretimindeki önemli
yöntem ve yaklaşımlar: Dilbilgisi-Çeviri Yöntemi, Doğrudan Anlatım,
İşitsel-Duyusal Yöntem, Sessiz Yöntem, Topluluk Dil Öğrenimi, İletişimsel
yaklaşım, Doğal Yaklaşım
YDB 504 Özel Öğretim
Yöntemleri II 3
0 3
- Konu alanında öğretim yöntemleri öğrenme-öğretme
süreçleri genel öğretim yöntemlerinin konu alanı öğretimine uygulanması,
konu alanındaki ders kitaplarının eleştirisel bir açıyla incelenmesi ve
özel öğretim yöntem ve stratejileri ile ilişkilendirilmesi. Micro öğretim uygulamaları, öğretimin
değerlendirilmesi
YDB 505 Özel Öğretim
Yöntemleri I 3
0 3
- Dil öğreniş gereksinimleri (örn.:
durumsal, nesnel öznel ve dil) gereksinim çözümlemesi (ihtiyaç analizi),
hedef yazımı, ders izlencesi tasarımı, ders planı hazırlaması; değişik
ders evreleri (sunum, alıştırma ve üretme), ders planlama ve geliştirme
yaklaşımları , farklı izlence türlerini ve öğrenen gereksinimlerini,
öğrenen yaşını, ders hedeflerini dikkate alan uygun izlence tipi seçim
kriterleri; ölçüt-temelli öğretme; yeterlilik betimlemeleri, İngilizce
yeterlilik ölçütleri ve yönergeleri, Avrupa Ortak Başvuru metni ve Avrupa
Dil Gelişim Dosyası; ve kimlik
YDB 506 Dil Becerilerinin
Öğretimi II 3
0 3
- Okuma, yazma ve dilbilgisi öğretiminin farklı
evreleri ve tekniklerinin detaylı incelenmesi; değişik yaşta ve dil
yeterliliğinde öğrenen grupları için dil farkında lığının ve öğretim
becerilerinin geliştirilmesi; farklı yeterlilik düzeylerine uygun ders
planlama ilke ve teknikleri.
YDB 507 Dil Becerilerinin
Öğretimi I 3
0 3
- Dinleme, konuşma, sesletim
ve sözcük öğretiminin farklı evreleri ve teknikleri; dil farkında lığının
ve öğretim becerilerinin değişik yaşta ve dil yeterliliğinde öğrene
grupları için geliştirilmesi; farklı yeterlilik düzeylerine uygun ders
planlama ilke ve teknikleri.
YDB 508 Bilimsel Araştırma
Yöntemleri 3
0 3
- Bilim ve temel kavramlar (olgu,
bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.) bilim tarihine ilişkin
temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu
yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve
örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel
veri toplama teknikleri) verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve
raporlaştırılması