Üniversitemiz Sosyal Bilimleri Enstitüsü İlköğretim
Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Programı ders
bankasına yeni seçmeli dersler eklenmesine ilişkin, Eğitim-Öğretim
Komisyonu?nca hazırlanan 24.03.2010 tarihli rapor görüşüldü:
Sosyal Bilimleri Enstitüsü İlköğretim
Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Programı ders
bankasına aşağıdaki seçmeli derslerin eklenmesinin uygun olduğuna mevcudun
oybirliği ile karar verildi.
İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans
Programı
Güz Yarıyıl
Dersin Kodu Dersin Adı TUK
İSÖ 637 Cinsel Gelişim ve Eğitim
2 0 2
İSÖ 639 Çoklu Zeka Teorisi
2 0 2
İSÖ 641 Fen Eğitiminde Yapılandırıcı Yaklaşım 2 2 3
İSÖ 643 Öğrenme-Öğretme Kuram ve Yaklaşımları 3 0 3
İSÖ 645 Fen Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirilmesi 2 2 3
Bahar Yarıyılı
Dersin Kodu Dersin Adı TUK
İSÖ 642 Fen
Eğitiminde Sorgulayıcı- Araştırmaya Dayalı 2
2 3 Öğretim
ve Öğrenme
İSÖ 644 Fen ve Teknoloji Müfredatının İncelenmesi ve
Dünya 2 2
3
Fen
Müfredatları ile Karşılaştırılması
DERS İÇERİKLERİ
İSÖ 637 Cinsel Gelişim ve
Eğitim 2
0 2
- Cinsel gelişim kuramları; okul öncesi, ilkokul, adölesan ve erişkinlik dönemlerinde cinsel gelişim ve
eğitim; cinsel gelişim sürecinde karşılaşılan problemler; cinsel gelişim
sürecinde rol oynayan etmenler, ailelere cinsel eğitim konusunda yardımcı
olacak öneriler; özürlü çocukların cinsel gelişimi ve eğitimi konularına
yer verilecektir.
İSÖ 639 Çoklu Zekâ Teorisi 2 0 2
- Bu dersin içeriğinde çoklu zekâ teorisinin ilkeleri
ve çoklu zekâ kapsamında yer alan zekâ alanlarının tanıtımı yapılarak, tüm
zekâ türlerinin geliştirilmesine ve birbirlerinin gelişimine katkı
sağlamaya yönelik etkinlikler oluşturmaya çoklu zekânın eğitim ve
öğretimde kullanılmasına yer verilecektir.
İSÖ 641 Fen Eğitiminde
Yapılandırıcı Yaklaşım 2
2 3
- Davranışçı öğrenme ve bilişsel
öğrenme, yapılandırıcı yaklaşımın tarihçesi, radikal ve sosyal
yapılandırıcılık, fen eğitiminde yapılandırıcı öğrenme teorisinin rolü,
fen eğitiminde yapılandırıcı öğrenme ortamı, yapılandırıcı öğretmen ve
öğrenci davranışları, yapılandırıcı öğrenme teorisine dayanan öğretim
yöntemlerinin genel özellikleri, fen eğitiminde kullanılan ve
yapılandırıcılığa dayanan öğretim yöntem ve stratejileri
(sorgulayıcı-araştırma, öğrenme döngüsü, 5E, 7E, probleme dayalı öğrenme,
proje tabanlı öğrenme, işbirlikli öğrenme, argümantasyon,
rol oynama, TGA, kavram haritaları, BMÖ çizelgeleri)
İSÖ 642 Fen Eğitiminde
Sorgulayıcı-Araştırmaya Dayalı Öğretim ve Öğrenme 2 2 3
- Sorgulayıcı araştırmaya giriş,
sorgulayıcı-araştırma metodolojisinin felsefesi
ve tarihçesi, sorgulayıcı-araştırma metodolojisinin fen müfredatlarındaki
yeri, sorgulayıcı-araştırmanın fen derslerinde uygulanışı, sorgulayıcı-araştırma
metodolojisinin dayalı öğretim yöntem ve teknikleri, sorgulayıcı-araştırma
yönelik bilimsel süreç becerileri, sorgulayıcı-araştırma ortamında
öğretmen-öğrenci davranışları, sorgulayıcı-araştırma metodolojisinin
öğrencilere kazandırdıkları, sorgulayıcı-araştırma hakkındaki yaygın
yanlış kavramalar, sorgulayıcı-araştırmaya dayalı aktivite ve ders
planlarının hazırlanışı ve uygulanışı.
İSÖ 643 Öğrenme-Öğretme
Kuram ve Yaklaşımları 3
0 3
- Temel kavramların (kuram, ilke, yasa, yöntem,
teknik, strateji, taktik, stil, model, yaklaşım) incelenmesi;
öğrenme-öğretme sürecinin oluşturulmasında dayanılan davranışçı, bilişsel
oluşturmacı kuramlarının ilkelerini, varsayımlarını, avantajlarını,
sınırlılıklarını ve uygulamadaki şeklini inceleme/değerlendirme. Bunların
dışında yer alan tam öğrenme kuramı, sosyal öğrenme kuramı (rol oynama,
drama, işbirlikli öğrenme, grup araştırması, ayrılıp birleştirme, tartışma
vs.) beyin temelli öğrenme, yerleşik/bağlamsal öğretim, çoklu zekâ kuramı,
kuantum öğrenme anlayışlarının tartışılması ve uygulamalarının
değerlendirilmesi.
İSÖ 644 Fen ve Teknoloji
Müfredatının İncelenmesi ve Dünya Fen Müfredatları ile
Karşılaştırılması 2
2 3
- Müfredatın tanımı, müfredat
geliştirme modelleri, geçmişten günümüze fen müfredatlarında eğilimler ve
yönelimler, fen müfredatı geliştirmeyi etkileyen etkenler, diğer dünya
ülkelerinde (İngiltere, Kanada, ABD, Tayvan, İrlanda vb.) ve Türkiye?de
fen ve teknoloji müfredatlarında vurgulanan yeni yaklaşımlar ve
düşünceler, Türkiye?de uygulanmakta olan fen ve teknoloji müfredatının
içeriksel ve yapısal analizi (ilköğretim 1. kademe), Türkiye fen ve
teknoloji müfredatının içeriksel ve yapısal olarak diğer dünya
ülkelerindeki (İngiltere, Kanada, ABD, Tayvan, İrlanda vb.) fen
müfredatları ile karşılaştırılması.
İSÖ 645 Fen Eğitiminde
Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirilmesi 2
2 3
- Bilimsel süreç becerileri nelerdir, bilimsel süreç
becerilerinin önemi bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik
yöntem ve süreçlerin tasarımı.