Sağlık Bilimleri Enstitüsü Deontoloji ve
Tıp Tarihi Yüksek Lisans Programının adının ?Tıp Tarihi ve Etik? Yüksek Lisans
Programı olarak değiştirilmesinin ve ilgili programın amacı, hedefleri, kabul
koşulları, dersleri ve içeriklerinin aşağıdaki şekilde uygun olduğuna mevcudun
oybirliği ile karar verildi.
TIP TARİHİ ve
ETİK YÜKSEK LİSANS PROGRAMI
PROGRAMIN AMACI
Tıbbın evrimsel gelişimi konuları ile mesleki ve etik yaklaşımlarını bilen ve aktarabilecek düzeye ulaşmış; tıp etiği ve tıp tarihi alanında uluslararası düzeyde çağdaş bilgi ve değerlere donanmış, araştırmacı ve etik kimlik taşıyan, gerekli düzeyde bilimsel niteliklere sahip bilim uzmanları yetiştirmek.
PROGRAMIN HEDEFLERİ
Etik ve felsefenin temel
bilgilerine hakim, tıp etiğinin tarihsel ve güncel
sürecini, sağlık ve tedavi ile birlikte hasta ve sağlık çalışanı arasındaki
ilişkinin boyutlarını analiz edebilen, temel düzeyde klinik etik çözümlemelerine,
vaka analizlerine; etik danışmanlık ve bilgilendirme kapasitesi ile birlite temel tarih ve metodolojisi bilgilerine hakim, tıp
tarihine ve tarihsel sürecine, tıp tarihindeki olayları analiz ve sentez
edebilme yetkinliğine, Dünya ve Türk tıp tarihinin temel değişim noktaları
konusunda bilgi ve analiz etme becerisine sahip araştırmacı bilim uzmanı
yetiştirmektir.
PROGRAMA KABUL KOŞULLARI
Tıp, sağlık bilimleri, veternerlik, hukuk, biyo-genetik ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, antropoloji gibi toplum-insan bilimleri alanında lisans düzeyinde bir yüksek öğretim kurumundan mezun olmak.
Program Dersleri ve İçerikleri
KODU |
DERSİN ADI |
TEORİK |
UYG. |
KREDİ |
|
TTE 500 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
|
TTE 501 |
Biyoetik |
2 |
0 |
2 |
|
TTE 502 |
Tıp Etiği |
2 |
0 |
2 |
|
TTE 503 |
Klinik Etik-I |
2 |
0 |
2 |
|
TTE 504 |
Klinik Etik-II |
2 |
0 |
2 |
|
TTE 505 |
Deontoloji |
2 |
0 |
2 |
|
TTE 506 |
Sağlık Hukuku |
2 |
0 |
2 |
|
TTE 507 |
Bilim Felsefesi |
2 |
0 |
2 |
|
TTE 508 |
Genel Tıp Tarihi |
2 |
0 |
2 |
|
TTE 509 |
Türk Tıp Tarihi |
2 |
0 |
2 |
|
TTE 510 |
Araştırma Etiği |
2 |
0 |
2 |
|
TTE 511 |
Sağlık Bilimlerinde Araştırma Teknikleri |
1 |
2 |
2 |
|
TTE 550 |
Uzmanlık Alan Dersi I |
5 |
0 |
0 |
|
TTE 560 |
Tez Çalışması I |
0 |
1 |
0 |
DERS BAŞLIKLARI VE İÇERİKLERİ
TTE 500: Seminer 0-0-0
Öğrencinin tıp etiği ve tıp tarihi konularında çalışma konusu belirleme, literatür taraması yapma, literatüre ulaşma ve bunları kullanma, araştırma yöntemi geliştirme, araştırma tasarlama, yöntem geliştirme, yürütme ile ilgili kuramsal bilgi edinmesine olanak sağlanır. Bununla birlikte öğrenciye konuyu seçme, araştırma, metin haline getirme ve sunma sorumluluğu vererek deneyim kazandırılır.
TTE 501: Biyoetik 2-0-2
Biyoetiğin tanımı, kapsamı, genel kavramlar. Biyoetiğin tarihsel gelişimi. Biyoetik ile ilişkili disiplinler. Biyoetiğin etik gerekçeleri ?etik kuramlar, ilkeler, öğretiler. Biyoetik ve toplum politikaları. Sağlık kaynaklarının paylaştırılması. Yaşamın korunması ve etik. Embriyon-fetüs hakları. Yeni üreme teknikleri ve etik. Gen etiği. Hayvan hakları. Hayvanlar üzerinde araştırmaların etik yönleri. Dersler kuramsal etik ağırlıklı olarak verilecektir.
TTE 502: Tıp Etiği 2-0-2
Tıp etiğinin tanımı, işlevleri. Tıp etiğinin felsefi temelleri. Etik, hukuk ve ahlak arasındaki ilişki. Tıp etiği ilkeleri ve kuralları. Tıp etiği öğretileri. Etik haklar. Tıp etiği kodları. Doktor-hasta ilişkisi modelleri. Gebeliğin sonlandırılması, Ötanazi, Organ aktarımları ve Bulaşıcı hastalıklarla ilgili etik kavramlar ve sorunlar.
TTE 503: Klinik Etik-I 2-0-2
Klinik etiğin Tanımı, Amacı, İşlevleri; Karar verme süreci ve kararları etkileyen faktörler, Klinik-etik karar verme süreçleri ve yöntemleri, Tıbbın amaçları ve bu amaçların klinik-etik karar verme açısından anlamı, Etik sorunu tanımlama-farklı boyutlarıyla ele alma. Etik sorun içeren vakalarla etik duyarlılık geliştirme çalışmaları, Etik sorunu tanımlama ile ilgili grup çalışmaları.
TTE 504: Klinik Etik-II 2-0-2
Klinikte Karşılaşılan Etik Sorunlarla Baş Etme Yöntemleri (Uygulama Etiği Metodolojisi). Örnek Etik Vakalar ile Karar Süreci Uygulamaları. Klinikte Sık Karşılaşılan Etik Sorunlarla (Aydınlatılmış Onam, Gerçeğin Söylenmesi, Mahremiyete Saygı, Sır, Yaşamı Destek Sistemlerinin çekilmesi, Kıt Kaynakların Paylaştırılması, Genetik Testler, Ölme Hakkı) ilgili vakalar kullanılarak etik değerlendirme becerisi ve karar verme yeterliliği kazandırma amaçlanmakta, hekimden Beklenen Etik Yeterlilik ve Hasta ile Etik İlişki Kurma Yolları hakkında gelişme hedeflenmektedir.
TTE 505: Deontoloji 2-0-2
Deontolojinin tanımı, kapsamı ve işlevleri. Hekim sorumluluğu. tarih boyunca sorumluluk kavramının gelişimi. Farklı uygarlıklarda hekimlik ödevleri. Günümüzde farklı ülkelerin hekim sorumluluğu ile ilgili düzenlemeleri, yasaları ve kuralları. Tıp Kanunu ve Türk Tıbbi Deontoloji Nizamnamesi?nin incelenmesi.
TTE 506: Sağlık Hukuku 2-0-2
Hukuk felsefesi. Hekimin haklarının ve etik sorumluluklarının yasal boyutu. Kişi kavramı. Kişilik hakları. Sağlık hakkı. Üreme hakkı. Mahremiyet hakkı. Yaşama ve ölme hakkı. Bilgilenme hakkı. Hasta hakları. ulusal ve uluslar arası düzenlemelerde hasta kişinin hak ve sorumluluklarının yasal yönü.
TTE 507: Bilim Felsefesi 2-0-2
Felsefi düşüncenin tarihi. Felsefi bilgi ve doğmalar. Felsefe öğretileri. Bilim, felsefe ve sanat: Tanımları yöntemleri. İmge, algılama ve usa vurma. Değer kavramı. Bilimsel yöntem. Felsefi yöntem. Sorumluluk. Kişilik sorunu. Kişi ? Birey kavramları.
TTE 508: Genel Tıp Tarihi 2-0-2
Tıbba tarihsel bakış açısının gereği ve amaçları. Tıp tarihi araştırma yöntemleri. Sağlık ve hastalık kavramlarının tarih öncesi dönemden itibaren gelişimi ve değişimi. Tarih boyunca hekim tipleri. Tarih öncesi dönemde, İlkçağ uygarlıklarında, Ortaçağda ve Rönesans döneminde hekimlik, tıp uygulamaları, sağlık kuruluşları ve sağlıkla ilgili inanışlar. Rönesans'tan günümüze tıbbın gelişimi. Tıbbın ve tıp eğitiminin gelişimine önemli katkı sağlamış hekimler ve buluşları.
TTE 509: Türk Tıp Tarihi 2-0-2
Eski Türklerde tıp. İslam Tıbbında Tercüme ve Telif Dönemi. Anadolu Selçuklarında ve Beyliklerinde tıp. Osmanlı Tıbbı. Cumhuriyet Döneminde tıp. Sağlık ve hastalıkla ilgili kavramlar, inanışlar ve sağlık politikaları. Sağlık kurumları. Türk Tıp eğitimi.
TTE 510: Araştırma Etiği 2-0-2
Araştırma Etiği: Tanım, Alanı, Önemi. Araştırma Etiğinin Etik Temelleri, Etik İlkeleri. Uygulamada Araştırma Etiği: 1. Aydınlatılmış Onam, 2. Riskleri ve yararları Değerlendirme, 3. Deneklerin Seçimi. Araştırmalarla ilgili Etik ve Yasal Düzenlemeler: 1. Biyomedikal Araştırmalar: Klinik, laboratuar, tarama, vb. araştırmalar, 2. İnsan Doku ve Hücreleriyle Yapılan Araştırmalar 3. Hayvanlar Üzerinde Yapılan Araştırmalar. Bilimin İnsancıl Sorunları: Araştırmacının Sorumluluğu. Araştırmanın etik değerlendirmesi ve Araştırma Etik Kurulları: Tanımı, Amacı, Üyeleri ve İşlevleri.
TTE 511: Sağlık Bilimlerinde Araştırma Teknikleri 1-2-2
Bilimsel bilginin elde ediliş yöntemleri. Biyoistatistiğin tanımı, kavramları, amacı ve önemi. Araştırmanın tanımı, süreci ve teknikleri. Bilimsel Araştırmada; konunun seçimi, amacın belirlenmesi, hipotezin kurulması, yöntemin seçimi, araştırma verilerinin toplanması, değerlendirilmesi, istatistiksel yöntemler. Verilerin değerlendirilmesinde istatistiksel yöntemlerin kullanılması.
TTE 550 Uzmanlık Alan Dersi I (5-0-0)
Yüksek lisans öğrencisinin tez konusu belirlendikten sonra, tez konusu ile ilgili son bilimsel gelişmeleri, yayınları içeren teorik bilgileri, makale taraması ve tez yönetimini kesinleştirmek amacıyla yapılan çalışmalar ve bu konulara yardımcı olabilecek derslerin işlenmesi.
TTE 560 Tez Çalışması I (0-1-0)
İlgili Anabilim Dalı
Başkanı tarafından her yüksek lisans öğrencisi için tez konusu, tez planı ve
tez danışmanı önermesi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayından sonra tez
danışmanı ile öğrencinin tez konusundaki bilimsel alanlarına ilişkin yapmış
oldukları haftalık tez çalışmasına ait bir saatlik ders yükünü ifade eder.