Senato Kararı

Toplantı Tarihi : 22 Aralık 2023 Cuma

Toplantı Sayısı : 20

Karar No : 27


“Trakya Üniversitesi Eğitim-Öğretim Etiği İlkeleri” nin aşağıdaki şekliyle uygun olduğuna, mevcudun oy birliği ile karar verildi.

  

TRAKYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM-ÖĞRETİM ETİĞİ İLKELERİ

 

Eğitim-öğretim etiği ilkeleri; Trakya Üniversitesinin tüm birimlerinde her düzeydeki eğitim-öğretim faaliyetleri ile ilgili etik ilkeleri belirlemek ve açıklamak amacıyla hazırlanmıştır. Öğretim elemanları ve öğrenciler başta olmak üzere eğitim-öğretim faaliyetleri ile ilgili tüm paydaşların bu etik ilkeleri bilmesi ve uygun davranması beklenir.

 

 

A. Öğretim Elemanlarının Eğitim ve Öğretim Sürecindeki Etik Sorumlulukları

 

     1-İlk derste; Bologna bilgi paketi kapsamında ders hakkında genel bilgileri, dersin amaç ve hedeflerini, dersin içeriğini, öğretim yöntemlerini, ders için gerekli materyalleri, ders için gerekli ödevleri ve öğrencinin akademik başarısını değerlendirmede kullanılacak yöntem ve ölçütleri ayrıntılı olarak açıklar ve uygular.

     2-Disiplin, etik, intihal gibi durumlarla ilgili öğrencilere yükümlülüklerini, sorumluluklarını hatırlatır ve bu konularda öğrencinin farkındalık düzeyini arttırır.

     3-Eğitim - öğretim faaliyetlerini, yetkili kurulların onayladığı program içeriğine uygun olarak yürütür.

     4-Ders programında belirtilen yer ve zamanda derslikte hazır bulunur. Derslerin başlama ve bitiş saatlerine riayet eder.

     5-Yetkili makamlardan izin almaksızın veya geçerli mazereti olmaksızın ders ya da üniversite ile ilgili görevlerinde devamsızlık yapmaz.

     6-Yasal olarak açıklanması gerekenler dışında, öğrencilerin özel-kişisel bilgilerine saygı gösterir, bu bilgileri gizli tutar.

  7-Ders ve uygulamalar sırasında öğrencilerden onay almadan sesli ve görüntülü kayıt yapmaz.

     8-Öğrenciler için öğrenmeye ve araştırmaya açık olumlu bir eğitim ortamı oluşturmaya gayret eder.

     9-Öğrencileri mesleğin ya da disiplinin temel değer ve ilkelerini öğrenmeye, fikirlerini serbestçe ifade etmeye ve bağımsız düşünmeye teşvik eder.

     10-Öğrencilerin öğrenme özgürlüklerini korur, öğrenme haklarına zarar verecek uygulamalardan kaçınır.

     11-Öğrencilerin çalışmalarını ve performanslarını adil, tarafsız ve dürüst olarak değerlendirir. Öğrencilere yapıcı geri bildirimler verir.

     12-Öğrencilerin sınav, ödev ve projelerini zamanında değerlendirir ve duyurur.

     13-Öğrencilere, öğretim sürecinde diğer çalışmalarda ya da kamu hizmetlerinde kendilerinden beklenen mesleki ve entelektüel yükümlülüklerini açıklar.

     14-Öğrencilerle ortaklaşa hazırlanan çalışmaları öğrencilerin katkılarını belirtmeden sunmaz.

     15-Dezavantajlı öğrencilere, ilgili mevzuatın gerektirdiği destek ve yardımı sağlar.

     16-Öğrencilerle arasında, profesyonellik sınırlarını aşacak ölçüde kişisel yakınlık ve ilişkilere izin vermez.

     17-Sözlü saldırı dâhil psikolojik şiddet (mobbing) ve her türlü tacizin kabul edilemez olduğunu bilir ve buna göre davranır.

     18-Öğrencilerin kaliteli eğitim alabilmesi için kendi uzmanlığını sürekli geliştirir.

     19-Öğrencilerin farklı yeteneklere ve özelliklere sahip olduklarını kabul eder ve öğrencilerin bireysel gelişimine katkı sunmaya çalışır.

     20-Öğrenciler arasında; cinsiyet, etnik köken, siyasi düşünce vb. gibi nedenlerle ayırımcılık yapmaz. Öğrencilerin de ayrımcılık yapmamalarını tavsiye eder. Toplumsal hassasiyeti gerektiren hususlarda daha özenli davranır.

     21-Öğrencilerin etik değerlerle yetişmeleri ve çok yönlü gelişmeleri için onlara davranışları ile örnek olur.

     22-Öğrencilerin birbirlerine ve öğretim elemanlarına karşı saygılı davranmalarını teşvik eder.

     23-Öğrencileri, öğrenmelerine engel olabilecek ya da sağlık ve güvenliklerine zarar verebilecek ortamlardan korumaya özen gösterir.

     24-Öğrencilerin öğretim elemanlarını ve eğitim programlarını değerlendirme sürecine katılımlarını destekler ve öğrencilerin derslerle ilgili değerlendirmelerini dikkate alır.

     25-Öğrencilerden herhangi bir hediye kabul etmez.

     26-Öğrenciler hakkında başka kişi ve kurumlara yazdığı referans mektuplarını gerçekçi ve özenle hazırlar.

     27-Akademik Danışmanlık hizmetini ilgili mevzuata uygun olarak etkin bir şekilde yürütür.

 

 

B. Öğrencilerin Eğitim ve Öğretim Sürecindeki Etik Sorumlulukları

 

1-Öğretim elemanlarına, arkadaşlarına, diğer personele ve kurumdan hizmet alan kişilere karşı saygılı davranır.

 2-Üniversite dışında yaptığı staj ve uygulamalar sırasında, Trakya Üniversitesini temsil ettiği bilinciyle davranmaya özen gösterir.

 3-Proje ve ödevlerinde görsel, yazılı, internet gibi kaynakları bilimsel usullere uygun olarak kullanır.

 4-Eğitim - öğretim ortamındaki her türlü araç ve gereci özenle kullanır.

5-Eğitim- öğretim ortamlarındaki olumlu atmosferi bozacak tutum ve davranışlardan kaçınır.

6-Devam ve not yükseltme gibi konularda öğretim elemanlarını rahatsız etmekten kaçınır.

7-Öğretim elemanları ve ders programları hakkında usulüne uygun ve gerçekçi geribildirim vermeye özen gösterir.

8-Tüm ortak çalışmalarda katkısı bulunanlar belirtilir.

9-Ders ve uygulamalar sırasında öğretim elemanlarından izin almadan sesli ve görüntülü kayıt yapmaz.

10-Öğretim elemanları tarafından hazırlanan ders notlarını ticari amaçlarla çoğaltmaz.

11-Sınavlarda kopya çekmez ve kopya çekilmesine yardımcı olmaz.

12-Cinsiyet, etnik köken, siyasi düşünce vb. gibi nedenlerle ayırımcılık yapmaz.

13-Akranlarına saldırgan ve zorbaca davranışlarda bulunamaz.

14-Toplumsal hassasiyeti gerektiren hususlarda daha özenli davranır.

15- Öğrenci olarak tüm hak, sorumluluk ve yükümlülüklerini bilir.